Wat ben jij aan het doen? Ik maak stressballen!

Avans huisvest ruim dertigduizend studenten, de gebouwen zijn elke dag tjokvol. Wat doen al deze studenten eigenlijk?

Hilde Beekmans, derdejaarsstudent Communication & Multimedia Design in Den Bosch, is druk bezig met bloem en ballonnen. De tafel voor haar ziet wit van de bloem, evenals haar mouw en broek. Voorzichtig giet Hilde de overgebleven bloem in een ballon. Naast haar liggen al twee gevulde ballonnen, ze doen denken aan stressballen. Hoewel? Het blijken prototypes te zijn van een nieuw soort flexibele werkplek.

Benieuwd naar wat Avansstudenten nog meer doen? Klik dan op Wat ben je aan het doen?

“We bedachten een werkplek die letterlijk flexibel is, net als een zitzak. Gebruikers kunnen de stoel en tafel helemaal naar eigen voorkeur vormgeven. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want flexibel betekent vaak ook slap. Niemand wil zijn laptop op een tafel neerzetten als deze inzakt.”

“Het was een hele uitdaging om een materiaal te vinden dat flexibel én stevig is. Uiteindelijk dachten we aan de stressballen die in de nineties erg populair waren. Die maak ik nu na door ballonnen te vullen met bloem. Het grootste verschil is dat er op mijn stressballen geen smiley staat!”

Nineties-stijl stressbal

Cocon
Hilde maakt de flexwerkplek voor een opdrachtgever. Deze heeft een grote, lege wereldbol in de lobby van zijn bedrijf staan waar verder niets mee gebeurt. Om de wereldbol toch te benutten, bedacht Hilde samen met haar groepsgenootjes de flexwerkplek. Deze moet in de binnenkant van de wereldbol worden geplaatst. “De wereldbol wordt een cocon waar mensen in afzondering kunnen werken.”

‘Wij zijn altijde bezig met brainstormen, uitwerken, testen en opnieuw proberen’

Het idee ontstond tijdens een brainstormsessie. “We wilden het concept van flexwerken een stap verder brengen, daarom maken we een werkplek die letterlijk flexibel is en zich daarom aan ieders voorkeur kan aanpassen. Zo nodigen we de gebruiker uit om zich actiever bezig te houden met zijn zithouding.”

“We mochten helemaal zelf bedenken hoe we de wereldbol in wilden vullen. Dat we die ruimte krijgen is prettig, zo kom je tot de meest creatieve ideeën. En dáár draait Communication & Multimedia Design om. Wij zijn altijd bezig met brainstormen, uitwerken, testen, en opnieuw proberen.”