Avans is klaar voor no-deal Brexit

Foto: Frankie Leon/Flickr

Werkelijk niemand weet hoe en wanneer de Britten uiteindelijk uit de Europese Unie stappen, maar mocht het alsnog eindigen in een no-deal Brexit dan is Avans daar klaar voor. Het juridisch team van Avans heeft de afgelopen maanden uitgezocht wat de consequenties van een no-deal zijn voor Avans, studenten en medewerkers.

Al eerder werd bekend dat het College van Bestuur garant staat voor de beurs van Avansstudenten die in het eerste semester van komend studiejaar voor studie of stage naar het Verenigd Koninkrijk gaan (en tijdig een beurs hebben aangevraagd). Bij een no-deal Brexit ontvangen deze studenten dezelfde toelage als de Erasmusbeurs, maar dan uit het budget van de hogeschool.

Aanvullende afspraken
“Voor Avans heeft een no-deal vooral impact op diensten die wij afnemen uit het Verenigd Koninkrijk”, zegt Avansjurist Lotte Gremmen. “Dan zou je mogelijk aanvullende afspraken moeten maken met je partners, omdat het nu onder de Europese regelgeving valt en bij een no-deal niet meer. Een no-deal heeft dus vooral administratieve gevolgen voor Avans.”

Medewerkers en studenten
Avans telt op dit moment een tiental Britse medewerkers en zo’n vijftig Britse studenten. “Voor hen veranderter niet direct iets”, legt Avansjurist Mark van den Hove uit. “Nederland heeft wetgeving gemaakt voor het geval van een no-deal. Dan gaat er een periode van ‘bevriezing’ in voor Britse onderdanen in Nederland. Alles blijft gedurende die periode zoals het nu is.”