Beste Nederlandse videoclip aller tijden is gemaakt bij Avans

De clip ‘Witch Doctor’ van de Nijmeegse band De Staat is deze week uitgeroepen tot de beste Nederlandse videoclip aller tijden. De clip is opgenomen bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving| St. Joost in Breda en gemaakt door oud-studenten van de Bredase kunstopleiding.

Wat is de beste Nederlandse videoclip aller tijden? Die vraag legde 3voor12 neer bij meer dan veertig filmmakers, muziekprofessionals en andere clipexperts.

In ‘Witch Doctor’ verleidt frontman Torre Florim de massa in een fabriekshal tot een epische dans. De videoclip kostte maanden digitaal monnikenwerk en “was bij de lancering meteen een schoolvoorbeeld van hoe muziek en beeld elkaar kunnen versterken”, aldus 3voor12.

De clip is gemaakt door oud-studenten van de AKV|St. Joost die zich verenigd hebben in Studio Smack. Ruim negen maanden is er gewerkt aan de clip.

‘Witch Doctor’ is sinds zijn première in 2015 bekroond met vele nationale en internationale prijzen waaronder een Edison, een UK Music Video Award en een award op het International Music Video Festival in Parijs.