Foutje bedankt; ‘unauthorized’ spam-bulkmail levert Informaticastudent ruim 600 handtekeningen op

‘Ludieke Handtekeningenactie AMR’ kopte de bulkmail van de Bossche student Informatica Ben Schoenmakers vorige week. Hij stuurde de mail naar 25 duizend adressen. Wel iets voorbij zien komen maar toch de mail gemist en niet terug kunnen vinden? Dat kan, want zo’n bulkmail mag helemaal niet meer sinds de mailbom vorig jaar, volgens Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst (DIF), die de mail verwijderde en Ben een waarschuwing gaf.

Zo’n 25 duizend studenten ontvingen vorige week de mail met de oproep om op Ben te stemmen voor de kieslijst van de AMR. ‘Ik snap dat je geen behoefte hebt aan dit soort mails, want je hebt wel betere dingen te doen!’ schreef hij. De mail viel inderdaad niet in goede aarde. DIF gaf de student te kennen dat de mail door een aantal mensen als storend werd ervaren en verwijderde de mail na de klachten uit iedereens inbox. Want mails sturen naar meer dan vijfhonderd studenten of studenten buiten de eigen academie, dat is niet meer de bedoeling sinds mei 2018.

Opschonen
Peter Schouten van DIF: “Als iemand een bulkmail wil versturen binnen zijn of haar opleiding/academie is daar officieel toestemming van het academiebureau voor nodig. Deze mail was een niet-goedgekeurde bulkmail en is dus uit het systeem opgeschoond. Eigenlijk dezelfde werkwijze als vorig jaar met de mailbom.”

Toch gelukt
Dingetje is wel: na de mailbom van vorig jaar mei zou het versturen van zulke bulkmails überhaupt niet meer mogelijk moeten zijn. Schouten: “Na de mailbom zijn er regels ingesteld dat iedere student die een mail stuurt naar een adres dat eindigt op _grp, eerst langs een e-mailbeheerder moet voor goedkeuring. Om spam en mailbommen te voorkomen is er ook een limiet aanwezig in Office 365 van maximaal 500 geadresseerden. Een reply-to-all is dus ook niet meer mogelijk.” Maar daar was Ben al op voorbereid: “Ik koos er bewust voor om de gegevens in de BCC te verwerken om een grote kettingmail te voorkomen.”

De student vertelt dat hij inderdaad niet alle groepen gemakkelijk terug kon vinden via de adreslijst van Outlook. “Toch heb ik ze weten te vinden en daardoor naar ruim 25 duizend studenten mijn bericht kunnen sturen.”

Handtekeningen
Ook de AMR was not amused. Hanneke Nolta van Bureau Medezeggenschapszaken: “Wat de student heeft gedaan, mag niet en is niet de bedoeling. Bulkmail is in elk geval niet de bedoeling omdat je op die manier op een oneigenlijke manier wellicht meer stemmen krijgt. En je bevoordeelt jezelf dan ten opzichte van andere kandidaten.”

“De actie heeft wel geholpen met het verzamelen van de benodigde handtekeningen, 619 de laatste keer dat ik keek, een ruime twee procent van de totale populatie die ik gemaild heb. Best wonderlijk, als je erover nadenkt”, besluit Ben.

Verkiezingen
27, 28 en 29 mei vinden er verkiezingen plaats voor de Avans Medezeggenschapsraad. De studenten die voor nu de meeste handtekeningen verzamelen, komen uiteindelijk terecht op de kieslijst waar jullie straks op mogen stemmen.

Ben

Je krijgt op BB vanuit de gehele afdeling mededelingen die niet voor jou bedoeld zijn...boeiend alleen de studenten hebben daar last van, niets meer aan doen. Maar nu hebben de bejaarden er last van.... ooooooh snel klagen jongens!

2019-04-04 10:40:54

Koen

Uit mijn perspectief als student kon iedereen er wel om lachen, ben benieuwd wat die klachten waren gezien het één mail was en geen reeks met reacties zoals vorig jaar gebeurde.

2019-04-02 11:34:08

Ryan

Ook ik heb deze mail als last ervaren, ik heb hem toen gemaild om te vragen dit niet meer te doen. Hij reageerde eigenlijk meteen met dat het echt ging om mee te mogen doen met de verkiezingen. Ik zie overigens dat de standpunten niet zijn geplaatst?

2019-04-02 11:13:51