HBO-Monitor: net-afgestudeerden Avans krijgen sneller een vaste baan

Illustratie: Elmarye Aaij

Wat brengt vier jaar zwoegen aan Avans je als je bent afgestudeerd? De uitslagen van HBO-Monitor 2018 geven inzicht in tevredenheid over de opleiding, het uurloon en de werkloosheid van net-afgestudeerden. Zo hebben Avansalumni meer dan gemiddeld al een vast contract.

Voor de HBO-Monitor 2018 zijn ruim 21.381 hbo’ers ondervraagd, waarvan 1.453 Avansstudenten die in het studiejaar 2016-2017 zijn afgestudeerd. De Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost doet niet mee aan het onderzoek, maar wel aan de Kunsten Monitor. Op bijna alle punten in de HBO-monitor 2018 scoort Avans (net iets) beter dan het landelijke gemiddelde.

Tevredenheid
78 procent van de Avansalumni is zeer tevreden over hun studie. Dat ligt boven het landelijk gemiddelde van 66 procent. 81 procent van de ondervraagden zou de studie opnieuw volgen aan Avans. En diezelfde 81 procent zou de opleiding aanraden bij familie en vrienden.

Bron: Leer- en Innovatiecentrum Avans

Uurloon
Avansalumni verdienen gemiddeld 15,00 euro bruto per uur, het landelijk gemiddelde.

Werkloosheid
De HBO-Monitor geeft elk jaar inzicht in de kansen van afgestudeerden op de arbeidsmarkt. Voor het  eerst in lange tijd is het percentage werkeloze onder net-afgestudeerden gestegen. Van 2,5 procent vorig jaar naar 3 procent dit jaar.

Vast contract
61 procent van de alumni heeft een vast contract. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde van 58 procent.

Werken onder niveau
In de HBO-Monitor is ook de vraag gesteld of het functieniveau van de huidige baan van alumni past bij het opleidingsniveau. 83 procent geeft aan op niveau te werken.