Het kost hoogopgeleide werknemers steeds meer moeite om de continue stroom aan e-mails, appjes en telefoontjes te verwerken die ze op een werkdag ontvangen. Laagopgeleiden gaan er minder onder gebukt.
In 2018 had 28 procent van alle werknemers problemen met de hoeveelheid informatie die op hen afkomt. In 2014 was dat nog 25 procent. Hoogopgeleiden hadden daar bijna drie keer vaker last van dan werknemers met hoogstens een vmbo-diploma: 40 tegenover 14 procent. Dat blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden onder ruim 60 duizend werknemers, uitgevoerd door het CBS en TNO.
Continu gevoed
Volgens CBS-onderzoeker Tanja Traag heeft dat verschil vooral te maken met de beroepen van hoog- en laagopgeleiden. “We weten dat hoogopgeleiden vaker een baan hebben waarbij ze afhankelijk zijn van een laptop en telefoon. Daardoor worden ze continue gevoed met informatie.”
Vooral managers hebben er last van. Bijna de helft (46 procent) zegt ‘vaak’ of ‘altijd’ moeite te hebben om alles op tijd te kunnen verwerken. Dat geldt vooral voor managers in de zorg, het onderwijs en de ICT (60 procent).
Van alle werknemers die informatie-moe zijn, is 66 procent tevreden over zijn arbeidsomstandigheden. Ruim de helft overweegt van baan te veranderen. Van de werknemers die er geen problemen mee hebben, is 75 procent tevreden en heeft 44 procent nagedacht over een andere baan.
Punt. Of had jij nog wat?