Leroy is een escapist: ‘Na vijftig ritjes ontdek je nog steeds nieuwe dingen’

De gemiddelde Nederlander gaat hooguit een paar keer per jaar naar een pretpark, maar Avansstudent Leroy Mijnsbergen wel tweehonderd keer per jaar. Zo kan hij even weg van de normale wereld.

Leroys liefde voor pretparken bloeide vijf jaar geleden op. Toen ging hij voor het eerst naar de Efteling. “Ik weet nog goed hoe gelukkig ik me voelde terwijl ik daar rondliep”, herinnert hij zich. Sinds dat eerste bezoek komt de derdejaarsstudent Communicatie bijna wekelijks in een pretpark. Voor de Efteling en Walibi heeft hij een jaarkaart, maar Leroy gaat ook geregeld naar het Duitse Phantasialand. “En binnenkort ga ik weer een paar dagen naar Disneyland Parijs.”

Escapisme
Fans van de Efteling zijn ‘escapisten’, weet Leroy. Ze wanen zich in een wereld die door sprookjesfiguren bewoond wordt. Even ontsnappen aan de opgejaagde wereld waarin ze van alles moeten. Zelf vindt Leroy Phantasialand minstens net zo betoverend als de Efteling. “Het park is opgedeeld in een wirwar van landen en thema’s zoals Berlin, Afrika, Mexico en Fantasy.”

Meestal gaat de student in zijn eentje naar een pretpark, maar aan het einde van de dag is hij naar eigen zeggen nooit alleen. Er bestaat een heuse pretpark-community. Het zijn allemaal mensen die wildenthousiast worden van pretparken. Veel van zijn vrienden heeft hij in het pretpark leren kennen. “Je hebt zo contact met mensen, de sfeer is er heel gemoedelijk.”

Steeds een andere favoriet
De allerbeste attractie bestaat volgens de pretparkfanaat niet. “Ik heb voortdurend een nieuwe favoriet. Nu is dat de Taron in Phantasialand. Het hele gebied rondom de Taron is sfeervol, de baan zelf heeft twee lanceringen waardoor hij keihard door alle bochten scheurt. Omdat je alleen vastzit met een heupbeugel, voelt het heel vrij en ‘gevaarlijk’.”

“Attracties zoals de Fata Morgana of de Droomvlucht worden darkrides genoemd”, gaat Leroy verder. “Mijn lievelings darkride is op dit moment Symbolica in de Efteling. Hij is lekker uitbundig en heeft een super gedetailleerd verhaal. Na vijftig ritjes ontdek je nog steeds nieuwe dingen.”

‘Omdat je alleen vastzit met een heupbeugel, voelt het heel vrij en gevaarlijk’

Pretparkmoe
Of hij nooit pretparkmoe is? “Ik begrijp die vraag, maar ik heb er totaal geen last van. Het helpt ook dat de meeste pretparken er alles aan doen om mooi en relevant blijven. In de Efteling bijvoorbeeld, verandert er regelmatig van alles. Voor een echte diehard zijn die constante vernieuwingen belangrijk. De Fata Morgana en Vliegende Hollander blijven jaar in jaar uit boeiend omdat er zoveel aandacht in is gestopt. Elk huisje en sprookjesfiguur is er met de hand gemaakt. Als ze willen dat iets eruit ziet als steen, gebruiken ze steen. Als iets op stro moet lijken, gebruiken ze stro.”

Phantasialand bouwt een recordbrekende achtbaan en in Walibi staat volgend jaar een nieuwe achtbaan. Er is voor Leroy kortom altijd wel iets om naar uit te kijken. “Laatst ben ik voor het eerst dit seizoen naar de Winter Efteling geweest. Fantastisch. Ik kan vaak niet wachten om een nieuw snufje te zien, of een attractie uit te proberen. Tot dat moment praat ik er op het internet over met andere fans.”

De speciale preview van Symbolica vormde een sleutelmoment voor Leroy. Abonnementhouders mochten de attractie een paar dagen voor de officiële opening al bezoeken. “De hele community was daarbij aanwezig. Vaak zijn dat mensen die zes maanden per jaar in de Efteling zijn. Na afloop waren we allemaal een beetje overdonderd, omdat het zó mooi was. Dat wow-effect zorgde voor binding. Voor ik het wist stond ik langer dan een uur na te praten over de hele gebeurtenis.”

Dit artikel is ook in Punt 3 verschenen, te vinden in de witte bakken op alle Avanslocaties. Klik hier voor het online magazine.