‘Maassilo-terrorist’ en voormalig-Avansstudent Jimmy F. na twee jaar niet vervolgd: ‘Leven op zijn kop gezet’

Het Openbaar Ministerie (OM) liet vrijdag weten de 24-jarige Jimmy  F., voorheen student Integrale Veiligheid in Breda, niet te vervolgen. Jimmy deed zich twee jaar geleden voor als terrorist en sprak over een bomaanslag in Rotterdam. Hij komt er met een waarschuwing vanaf. De advocaat van Jimmy F.: “Hij heeft twee jaar lang in onzekerheid gezeten. Zijn leven is op zijn kop gezet. Hij verloor zijn baan, studie en vriendin.”

Jimmy F. deed zich op social media voor als terrorist. Het doel: echte terroristen opsporen. Tijdens zijn zoektocht kwam hij in contact met een man in Spanje, van wie hij dacht dat het een terrorist was. Om deze man als terrorist te kunnen ontmaskeren, heeft hij in chatgesprekken met de man gesproken over het plannen van een aanslag in de Maassilo.

Wat hij niet wist, was dat de Spanjaard hetzelfde plan had: Jimmy ontmaskeren. De informatie over de ‘aanslag’ bereikte Nederland, waarna Jimmy F. in augustus 2017 in zijn woning werd aangehouden, valt te lezen in het onderzoek van het Openbaar Ministerie.

Onzin
De Zevenbergenaar verloor zijn baan, vriendin en moest stoppen met zijn studie bij Avans. Volgens advocaat Karianne Bal is er nooit gesproken over evenementenlocatie de Maassilo in Rotterdam: “Dat is complete onzin. Er is nooit een directe link geweest tussen mijn cliënt en dat concert in de Maassilo”, valt te lezen in een artikel op Omroep Brabant. “Ik snap dat de politie in eerste instantie het zekere voor het onzekere wil nemen, maar na drie dagen was al wel duidelijk hoe de vork in de steel zat. Mijn cliënt kende überhaupt de Maassilo en de band Allah-Las helemaal niet”, laat Bal weten aan BN DeStem.

Tegenstrijdig
De advocaat gaf eerder al aan dat F. contact had met de AIVD. Nu zegt ze daarover: “Hij handelde onder toeziend oog van de AIVD. Dat maakt het heel wrang. De ene autoriteit zegt: we vinden het prima wat je doet, zolang je maar aan ons terugkoppelt. De andere autoriteit zegt: we vallen met arrestatieteam je huis binnen, omdat wij je verdenken van een terroristisch misdrijf bij een concert waar je nog nooit van hebt gehoord.”

Bal is verbolgen, blijkt uit een gesprek dat ze had met de NOS: “Jimmy heeft twee jaar lang in onzekerheid gezeten. Al die tijd heeft zijn leven op zijn kop gestaan. We hebben er grote moeite mee dat het allemaal zo lang heeft moeten duren.” Ze laat in een reactie weten dat zij haar cliënt gaat aanraden om een eis tot schadevergoeding in te dienen.

Ze zegt verder tegen de NOS dat F. niet langer undercoverwerk doet in jihadistische groepen. “Daar heeft hij geen behoefte meer aan.”