Spookrijders detecteren met slimme tunnel AI&I studenten

    Tunnels zijn meer dan een gat in de grond waar je doorheen rijdt. Op de achtergrond draaien ingewikkelde systemen om de veiligheid te garanderen. Bossche derdejaarsstudenten Elektrotechniek en Technische Informatica bouwden deze systemen de afgelopen dagen na tijdens de Tunnel Challenge.

    Het Atrium in Den Bosch wordt gedomineerd door vier manshoge, provisorisch gebouwde tunnels. In de uit zeildoek opgetrokken gevaartes zitten groepjes studenten die met hun laptop op schoot koortsachtig aan het werk zijn. Ze leggen de laatste hand aan hun zelfgemaakte veiligheidssystemen, die over een paar minuten af moeten zijn. Verder zijn in de tunnels aanwezig: een beveiligingscamera, bewegingssensoren en slimme lampen die de studenten op afstand feller of zachter kunnen zetten. Voor de tunnels staat een slagboom, die automatisch moet sluiten als er iets verkeerd gaat in de tunnel.

    “Het is nogal een klus”, vertelt Peter van den Berg, docent Industriële Automatisering bij de Academie voor Industrie en Informatica (AI&I). Hij legt uit wat de leerlingen in twee dagen moesten bereiken. “De studenten moeten met de sensoren meten of er een spookrijder door de tunnel komt. Mocht dat zo zijn, dan moet het veiligheidssysteem van de studenten in actie komen.”

    Het Atrium in Den Bosch wordt gedomineerd door vier manshoge, provisorisch gebouwde tunnels

    Hugo Kuiper is student Elektrotechniek en somt op wat er gebeurt als er een spookrijder door de tunnel komt. “De lampen worden dan super fel, zodat de hulpdiensten goed kunnen zien wat ze doen. Tegelijkertijd sluit de slagboom zich en richt onze veiligheidscamera zich op de plek waar de sensoren de spookrijder tegenkomen. Als het goed gaat, dan gebeurt dit volledig automatisch en hoeven wij verder niets te doen.”

    “Een leuke uitdaging”, vindt Vincent Vermeulen, student Elektrotechniek. “In twee dagen ontwerpen, bouwen en testen we onze veiligheidssystemen. Normaal krijgen we tien weken voor zo’n project.  Om het project toch af te krijgen hoeven we nu geen papierwerk in te leveren. Je kunt meteen aan de slag en dat is fijn.”

    Snel naar de winkel
    Het project wordt gesponsord door Schneider Electric en softwareleverancier ICT. Deze twee bedrijven werkten samen aan de beveiliging van de Koning Willem-Alexandertunnel voor de A2 in Maastricht. Om de studenten te helpen, hebben de bedrijven experts gestuurd. “Het is leuk om van hen te leren”, meent Hugo. “Als we een probleem hebben, helpen ze ons. Zo kunnen we in een hoog tempo verdergaan en zijn we niet twee dagen kwijt met het zoeken naar een oplossing.”

    Temidden van een wirwar aan kabels proberen de studenten hun project af te maken

    Toch loopt niet alles op rolletjes. Bij één van de tunnels lukt het de studenten niet om hun veiligheidssysteem op tijd af te krijgen. “Er waren problemen met de spullen die we voor het project kregen”, vertelt Elektrotechniekstudent Yaaser Mohmaed Ali. “Niet alles werkte, daar zijn we lang mee bezig geweest. Bovendien ontbraken in het begin alle routers die we nodig hadden. Een docent is snel naar de winkel gegaan om die te halen. Ik hoop dat dat volgend jaar beter is geregeld.”

    Toch is ook Yaaser positief. “Ik leer veel tijdens het project en straks gaan we met zijn allen uit eten op kosten van de sponsoren. Ik heb honger, dus daar heb ik wel zin in!”

    MEER ARTIKELEN OVER

          

    DEEL DIT ARTIKEL

    REAGEER OP DIT ARTIKEL

    * Verplicht veld

    REACTIES

    Er zijn nog geen reacties.

    TRENDING OP SOCIAL
    Volg voor het laatste nieuws @PuntAvans

    Volg Punt.