Student-ondernemer: dit redmiddel moet jouw kater voorkomen

Vanavond flink doorzakken in de kroeg en morgenochtend toch fris en fruitig een hoorcollege bijwonen? Klinkt als een mission impossible, maar drie studenten zeggen het recept tegen de venijnige kater te hebben gevonden. Voor 3,50 haal je hun wondershotje zelf in huis.

Het Sterke Reddertje: zo heet het antikatermiddel van studenten Jelco Broks (Avans Den Bosch, Ondernemerschap & Retail Management), Marieke Schouten (HAS) en Remo van Boerdonk (Avans-alumnus). De drie kwam een kleine twee jaar geleden op het idee, toen ze samen de minor Ondernemen volgden op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).

Ambitieus, want tot nu toe is het nog niemand gelukt om hét middel tegen een kater te vinden. Maar wie niet waagt, wie niet wint, moeten de drie hebben gedacht. “We verdiepten ons eerst heel uitvoerig in wetenschappelijk onderzoek naar het ontstaan en bestrijden van een katergevoel”, vertelt Remo.

Kater-vraagstuk
Die research naar het kater-vraagstuk vormde de opmaat voor hun eigen wondergoedje.  “Eerst hebben we verschillende ingrediënten op onszelf getest. Totdat we een mix hadden dat op ons alledrie echt effect had. Daarna hebben we het 118 studenten laten testen.”

De uitkomst van dat onderzoek was bijzonder gunstig, want maar liefst 79 procent van de proefpersonen zei geen of weinig last te hebben van een katergevoel als ze het Sterke Reddertje hadden gedronken na een avondje stappen. Jelco: “Die bevindingen waren doorslaggevend. We dachten ‘dit móeten we op de markt brengen.”

En zo geschiedde. Het Sterke Reddertje is nog maar een maand te koop, maar nu al een succes. Het drankje werd maar liefst 275 keer online besteld. De jongens werken samen met verschillende bedrijven en bieden hun producte aan in negen fysieke winkels én online, waaronder bij Bol.com

Hoe ontstaat een kater
Bij een kater voelt iemand zich slap, moe, misselijk, kan braken en heeft hoofdpijn. De belangrijkste oorzaken van een kater zijn: het ontstaan van de giftige stof aceetaldehyde, vochtverlies tijdens het drinken, irritatie van het maagslijmvlies, vermoeidheid en neerslachtige gevoelens.
Bron: Jellinek

Wat zit erin?
Het middel is een voedingssupliment in de vorm van een 60 mililitershot. “Je neemt het shotje na het stappen, vlak voordat je gaat slapen”, legt Remo uit. Er zitten twaalf ingrediënten in, waaronder de kruid Mariadistel, verschillende anti-oxidanten, choline en vitamine C. Samen stimuleren die ingrediënten de herstellende werking van het lichaam. “Het herstelproces gaat zodanig, dat je lichaam minder beschadigd raakt van de alcohol die je daarvoor hebt gedronken. Uiteindelijk heb je zo minder last van een katergevoel”, belooft Jelco.

Katervraagstuk
Toch valt het effect te betwisten. Internationale wetenschappers die sinds 2009 onder de naam Alcohol Hangover Research Group onderzoek doen naar het vraagstuk, hebben vooralsnog geen middel gevonden tegen de aftermath van alcohol. Hun tip tegen een kater blijft: geen of weinig alcohol. Een anti-katermiddel bestaat domweg niet, stellen ze.

‘Het placebo-effect is bij bepaalde klachten als hoofdpijn en misselijkheid 20 tot 30 procent’

“Na een avond stevig doorzakken valt niet veel meer te kiezen dan de kater lijdzaam ondergaan”, zegt ook Frans Russel, hoogleraar Farmacologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Toch is er in de vorm van placebo nog hoop: “Het placebo-effect is bij bepaalde klachten als hoofdpijn en misselijkheid 20 tot 30 procent. Dan helpt het wel, ondanks dat het niet werkt”, aldus Russel.

Punt neemt toch graag zelf de proef op de som, dus hebben we Het Sterke Reddertje ook besteld. Binnenkort lees je over onze ervaring.

Jelco Broks is een van de 25 topondernemers van Avans. Meer interviews over de top 25 beste student-ondernemingen lees je hier.