Topsporter: Vincent staat met het Nederlands team op het WK taekwondo

Vincent Ha, derdejaarsstudent Mens en Techniek (M&T) in Breda, staat vanaf morgen op het WK taekwondo in Inzell. “Ik heb geen lange benen, maar ik ben fysiek sterk en snel.”

Vorig jaar deed Vincent nog mee bij de junioren, dit jaar vecht hij bij de senioren, in de categorie tot 57 kg. Ook al is hij klein van stuk, toch moet hij voor grote toernooien een paar kilo afvallen om op het juiste gewicht te komen. “Dat doe ik door het verliezen van vocht”, vertelt Vincent. “Ooit ben ik in één dag drie kilo kwijtgeraakt. Toen ging ik van sauna naar zwemmen naar rennen in een speciaal zweetpak. Dat was niet heel gezond.”

Het is belangrijk om bij het weegmoment tijdens een toernooi op het juiste gewicht te zijn. “Tegen de tijd dat je op de mat staat, ben je zwaarder en sterker. Maar dat geldt voor iedereen.” Op toernooien, zowel nationaal als internationaal, komt Vincent vaak dezelfde tegenstanders tegen. “Van veel van hen zijn op internet filmpjes te vinden. Dus je weet van tevoren al hoe iemand vecht. Ik wil niet dat anderen dat van mij kunnen zien, dus er staan van mij weinig filmpjes op internet.”

Eigen vechtstijl
Bij twee onderdelen staat Vincent straks tijdens het WK op de mat: sparren en tuls. Bij dat laatste onderdeel lopen twee tegenstanders tegelijk stijlfiguren. Wie een fout maakt, krijgt punten aftrek. “Ik heb een heel eigen vechtstijl. Ik heb geen lange benen, maar ik ben fysiek sterk en snel. Voor het WK hoop ik op het beste. Het zou mooi zijn als ik win, maar ik neem sowieso de ervaring die ik opdoe, mee naar het volgende toernooi.”

Toen Vincent zeven jaar oud was, begon hij met taekwondo. Zijn vader had de zwarte band en dacht dat het ook iets voor Vincent zou zijn. Na twee jaar stapte hij over van de sportschool in Deurne naar zijn huidige trainer in Helmond. “Daar ben ik altijd gebleven.”

Tijdelijk gestopt
Sinds 2014 is de M&T-student onderdeel van het Nederlands team, met een onderbreking van één jaar waarin hij stopte hij met taekwondo. “Dat deed ik omdat ik mijn studie voor wilde laten gaan. Maar eigenlijk kan ik het prima combineren. Ik loop nu stage en als ik een keer eerder weg moet voor een training, kan ik dat zelf regelen met mijn stagebedrijf. Ik kan taekwondo ook niet missen.”