Van ‘dapper’ tot ‘dubieus’: de verschillende reacties op Rüpps speech

“Het gif van de angst om je mond te houden heeft in het Duitsland van de jaren 30 niet tot het beste onderwijs geleid.” Het is een van de opvallende uitspraken die Avansvoorzitter Paul Rüpp gisteren op de jaarlijkse Onderwijsdag van Avans deed. In zijn openingsspeech keerde de voorzitter zich fel tegen het controversiële ‘linkse indoctrinatiemeldpunt’ van Forum voor Democratie. Medewerkers van Avans reageren over het algemeen positief op Rüpps uitspraken. “Hij werpt zich op als hoeder van het vrije onderwijs.”

Rüpp, die nu zo’n 10  jaar collegevoorzitter is van Avans, opende de Onderwijsdag traditiegetrouw met een betoog. Hij greep daarbij terug naar grote gebeurtenissen uit het verleden, zoals de grondwet van Thorbecke, het algemeen kiesrecht en de Eerste en Tweede Wereldoorlog en maakte vervolgens een sprong naar het heden. Naar Amerika, Brexit, maar ook het publieke debat in ons eigen land. “Ook nu zijn het roerige tijden”, sprak Rüpp. “Nationalisme is niet ver weg. De wereldoorlogen van de twintigste eeuw laten zien waar dat toe kan leiden. We moeten terug van een egosysteem naar een ecosysteem.”

De Avansvoorzitter brak een lans voor docenten van Avans, die volgens hem de vrijheid moeten krijgen om studenten een kritische houding aan te leren en die bovendien vragen moeten kunnen stellen. “Daar hoort geen verklikkerscultuur bij”, zei Rüpp, refererend naar het meldpunt van de partij van Thierry Baudet.

‘Ik laat me niet intimideren door Thierry Baudet’

“Dapper en noodzakelijk”, zo noemt Social Work-docent Fred de speech van de Avansvoorzitter. “Het getuigt van moed om vanuit een positie als voorzitter op te komen voor docenten”, vindt Fred. “Ik laat me niet intimideren door Thierry Baudet, maar het is heel prettig dat de voorzitter het meldpunt verwerpt. Hij laat zien dat hij vierkant achter ons staat. Hij werpt zich op als hoeder van het vrije onderwijs.”

Studententrainer en adviseur Joost beaamt die woorden. “Alleen in totalitaire landen worden docenten met een politieke standpunt verklikt. Ik heb de speech maar deels gehoord, maar ik vond het mooi dat hij een brug maakte naar het meldpunt. Het zou raar zijn als hij er niets over had gezegd”, zegt Joost.

“Zijn verhaal was politiek sterk aangezet, maar iedereen kan er mee doen wat hij wil”, stelt Finance & Control-docent Petra. De Bredase kan zich voorstellen dat de speech niet iedereen aanspreekt. “Kijk, het is prikkelend bedoeld. Sommige mensen vinden dat je zo’n verhaal zo neutraal mogelijk moet brengen, maar ik kan me er heel goed in vinden. Het belangrijkste voor mij is dat wij onze studenten leren om kritische burgers te worden. Ook dat was een deel van de boodschap van Rüpp”, aldus Petra.

Dubieus
Student en AMR-lid Jake was eveneens aanwezig op de Onderwijsdag. Hij vindt dat Rüpp de kritische student juist uitsluit met zijn betoog. “Hij kiest duidelijk de kant van docenten, maar schuift daarmee de soms terechte klachten van studenten terzijde”, vindt Jake. “Daarmee zet hij studenten die zich tegen indoctrinatie verzetten buiten spel.” Jake noemt het verder ‘dubieus’ dat Rüpp een vergelijking maakte met het donkere oorlogsverleden van Nederland. “Maar dit is iets wat we de laatste tijd helaas vaker zien.”

Voor Avansstudent Stan zit de kracht van het betoog in Rüpps pleidooi voor een ecosysteem. “We worden een samenleving waarin mensen het gesprek met elkaar steeds vaker mijden. Het lijkt wel of iedereen zich opeens ondervertegenwoordigd voelt. Ik ben een voorstander van vrijheid van meningsuiting, maar dat betekent niet dat we elkaar altijd moeten beledigen. Ga het gesprek aan, maar doe dat met respect.”