Alle hogescholen zetten handtekening onder VN-doelstellingen duurzame ontwikkeling

Illustratie: Elmarye Aaij

Alle 36 hogescholen hebben hun handtekening gezet onder de VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. Ze steunen de wereldwijde strijd tegen armoede, ongelijkheid en klimaatverandering.

Het nieuws over de ondertekening van de 17 sustainable development goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, werd donderdag bekendgemaakt op het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen (VH). De SDG-doelstelling voor het onderwijs is dat dit goed moet zijn, gelijk toegankelijk voor iedereen en dat er een leven lang geleerd kan worden.

De eerste concrete stap is de lancering van ‘SDG on Stage’ een online stagebank, speciaal ontwikkeld voor hbo-studenten op zoek naar een stage- of afstudeeropdracht die bijdraagt aan duurzame ontwikkeling.

Matchmaker
VH-voorzitter Maurice Limmen benadrukte tijdens het jaarcongres dat de arbeidsmarkt de komende tijd ingrijpend zal veranderen en dat er banen zullen verdwijnen. “Hogescholen gaan ervoor zorgen dat mensen in hun eigen tempo kunnen omscholen of bijscholen.”

Het leven lang ontwikkelen ziet hij als “schone taak” voor het hbo. Hogescholen gaan wat hem betreft niet alleen opleiden, maar ook loopbanen begeleiden; ze worden “matchmaker voor de arbeidsmarkt”.

Van de universiteiten overigens heeft een deel de VN-doelstellingen ondertekend, maar ze werken allemaal wel mee aan de uitvoering ervan.