Deze student-ambassadeurs zorgen dat jij je thuisvoelt bij Avans

Studenten van Avans zijn over het algemeen behoorlijk tevreden over het onderwijs. Dat geldt ook voor internationale studenten, al klagen die wel geregeld over het gebrek aan een internationale omgeving. Eda Kücük uit Turkije en Nicolas Rodler uit Duitsland zijn twee van de nieuwe student-ambassadeurs. Zij gaan de komende tijd brainstormen: hoe zorgt Avans ervoor dat internationale studenten zich meer thuis voelen?

Het gebrek aan een internationaal gemeenschapsgevoel, heeft volgens student-ambassadeurs Eda (Industrial Engineering & Management) en Nicolas (International Business) voor een deel met de taal te maken. Nederlandse studenten spreken goed Engels, maar buiten de colleges om zoeken ze niet veel contact met hun internationale studiegenoten. Eda en Nicolas vinden het jammer, maar hebben er ook begrip voor. “Voor Nederlandse studenten is de noodzaak om internationale contacten op te doen niet aanwezig. Ze kunnen prima uit de voeten door alleen Nederlands met Nederlandse studiegenoten te praten’’, merkt Eda. “In Duitsland is het precies zo, je spreekt toch liever je moedertaal”, zegt Nicolas.

‘Als colleges afgelopen zijn, is het ook klaar met de levendigheid’

Behulpzame docenten
Open-minded, vrolijk, progressief. Het zijn een paar termen waarmee Eda en Nicolas hun Nederlandse studiegenoten omschrijven. Over het onderwijsniveau en de docenten van Avans zijn de studenten juichend. “Voor mij is het echt voor het eerst dat ik zo nauw contact heb met docenten en dat ze zo behulpzaam zijn’’, vertelt Nicolas. Eda beaamt het: “Bij Avans heb je totaal geen geen hiërarchie. Vergeleken met Turkse universiteiten is dat echt een verademing.’’

En toch. De studenten zijn dan wel te spreken over de kwaliteit van hun opleiding en ook over hun docenten, maar echt bruisend vinden ze het bij Avans niet. “Als colleges afgelopen zijn, is het ook klaar met de levendigheid. Nooit is er een toffe activiteit, een lezing of iets cultureels te doen’’, verzucht Eda.

Barbecue
Volgens Nicolas biedt Avans niet genoeg buitenschoolse activiteiten: “Als je een studie in het buitenland doet, verwacht je dat er leuke bijeenkomsten worden georganiseerd. Dat gebeurt weleens, maar vaak is het eenmalig. Aan het begin van het jaar was er bijvoorbeeld een barbecue voor internationale studenten. Dat was heel tof,, maar hou zoiets niet bij één keer. Organiseer regelmatig toffe dingen.’’

Als het niet goed gaat met de inclusiviteit, dan gaat het niet goed met de hogeschool, vinden de twee studenten. Daarom zetten ze zich samen met andere ambassadeurs in om het internationale klimaat van Avans te verbeteren. Nicolas: “We gaan bijvoorbeeld praten met internationale medestudenten, maar ook met mensen van het International Office. Zij werken al hard om ervoor te zorgen dat er een groter gemeenschapsgevoel ontstaat. Ze geven ons ook echt de ruimte om ideeën te bedenken, dus de bereidheid is er.”

Kloof
Ook Eda gaat brainstormen over de bevordering van een zogeheten international community. “Dat begint met het organiseren van activiteiten binnen de muren van Avans, voor Nederlandse én internationale studenten. Zo verklein je de kloof tussen die groepen, maar zorg je ook dat studenten zich minder snel vervelen en dat de hogeschool niet alleen een werkomgeving wordt.” Als student-ambassadeur bezoekt Eda ook haar thuisland Turkije, om over haar ervaringen bij Avans te vertellen. “Ik ben heel blij met Avans, dus ik vind het erg leuk om Avans aan te prijzen”, vertelt ze. Daarna lachend: “Als het hier gezelliger wordt, heb ik nóg meer reden om op te scheppen over de hogeschool.”

Doe je een Engelstalige opleiding en wil je meekletsen over een beter internationaal klimaat? Mail dan het International Office: internationaloffice@avans.nl. De ambassadeurs krijgen niet betaald voor hun werkzaamheden, maar Avans vergoedt alle reiskosten naar het buitenland. Naast de lezingen die de studenten geven, zijn ze ook een aanspreekpunt voor studenten uit hun thuisland.