AMR-studentlid Thijs van den Oord: ‘Ik heb over werkelijk alles een mening’

In het nieuwe studiejaar begint de Avans Medezeggenschapsraad (AMR) met een nieuwe studentengeleding. De studentleden stellen zich voor.

Thijs van den Oord, derdejaarsstudent Commerciële Economie, Breda

Waarom wild jij in de AMR?
“Ik heb over werkelijk alles een mening – en uit deze maar al te graag. Misschien is mijn belangrijkste mening wel dat wanneer je ergens een mening over hebt, dat je deze niet alleen moet uiten maar dat je ook daadwerkelijk actie moet ondernemen! Veel zaken zijn érg goed geregeld binnen Avans, maar ik zie én hoor dat er veel dingen nóg beter kunnen. Avans is afgelopen jaar wederom uitgeroepen tot beste grote hogeschool van Nederland. Dit is iets waar we trots op mogen zijn, maar deze positie is niet vanzelfsprekend; er zal hard gewerkt moeten worden om de eerste plek te behouden.”

Heb je ervaring op het gebied van medezeggenschap?
“Vorig jaar april heb ik mezelf tijdens de tussentijdse verkiezingen verkiesbaar gesteld waarna ik direct verkozen ben tot de raad. Ik heb dus ongeveer één jaar ervaring in de medezeggenschap. In dit jaar heb ik een goed beeld gekregen hoe beslissingen op strategisch niveau genomen worden en welke stakeholders hierbij betrokken zijn. Voor een ‘hands on’ type als ik, is het leuk om te zien hoe strategische beslissingen van invloed zijn op alledaagse operationele processen.”

Wat doe je nog meer naast je studie?
“Als aanvulling op mijn studie heb ik een halfjaar een honoursprogramma gevolgd dat volledig in het teken stond van inkopen- en verkopen. Daarnaast ben ik actief geweest als promostudent voor de academie voor Marketing en Business Management. Buiten mijn studie werk ik een dag per week in het distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg en ben ik fanatiek bezig met crossfit.”

Waarom ben jij trots om student bij Avans te zijn?
“Avans presteert het jaarlijks weer om verkozen te worden tot beste grote hogeschool van Nederland. Ondanks het formaat van de school, voelt niemand zich hier een nummer. Dat is iets waar ik ontzettend trots op ben!”

Wat wil je veranderen bij Avans?
“Ik zou binnen Avans met name technologische innovatie meer willen stimuleren. De reden dat Avans momenteel de beste grote hogeschool van Nederland is, is mede te danken aan de grote investeringen in technische innovatie over de laatste jaren. De implementatie van nieuwe leersystemen- en omgevingen is noodzakelijk zodat studenten zich continu op nieuwe manieren kunnen ontplooien en ontwikkelen. Het is zaak dat Avans voorop blijft lopen in een continu veranderende omgeving waarin maatschappelijke trends leidend zijn.
Daarnaast denk ik dat het belangrijk is dat een school meer focust op ontwikkeling in plaats van op cijfers. In de hedendaagse prestatiecultuur zijn cijfers van ongekend belang. Cijfers zeggen echter niet alles, de totstandkoming van een cijfer blijft tenslotte een momentopname. Het is zaak dat Avans Hogeschool blijft kijken naar de persoonlijke ontwikkeling van studenten en deze meeneemt in de beoordeling. Op die manier worden studenten gestimuleerd het maximale uit zichzelf te halen zonder oog te verliezen voor zelfontplooiing.”