COBEX: ‘Ik kreeg het gevoel dat de docent niet open stond voor discussie’

Illustratie: Kim Bell

Een student van de opleiding International Business in Breda vraagt bij de examencommissie om een herbeoordeling van een project. Hij is het oneens is met zijn krappe voldoende. De docent gaf niet genoeg feedback, stelt de student. De examencommissie wijst zijn verzoek af. Hij stapt vervolgens naar de College van Beroep voor de Examens (COBEX).

Het cijfer voor zijn project is te laag, vindt de student. “Ik begrijp ook niet hoe de docent tot dit cijfer komt”, zegt hij. “Er was geen tijd om daar met de docent over in discussie te gaan. Ze kwam twintig minuten te laat opdagen”, klinkt het. De student meent dat hij en zijn groepsgenoten benadeeld zijn. “Wij konden niet reageren op het cijfer. Ik vraag me af of we in andere omstandigheden geen hoger cijfer hadden gekregen.”

“Er is wel degelijk feedback gegeven”, beweert een docentlid van de examencommissie. De student vroeg volgens de examencommissie om schriftelijke feedback én om een gesprek met de docent in kwestie. “Op verzoek van de student hebben we daarop aangedrongen bij de docent”, vervolgt hij. “Die stond daar zeker voor open, maar vervolgens heeft de student zelf geen contact met haar gezocht.”

De examencommissie is verbaasd dat de student ondanks zijn eigen verzoek uiteindelijk toch geen afspraak heeft gemaakt met de docent voor opheldering omtrent het cijfer. “Hij had alles wat hij nu aanvoert kunnen pareren door een proactievere houding.”

De COBEX-voorzitter vraagt waarom de student geen afspraak heeft gemaakt. “Ik kreeg het gevoel dat de docent niet open stond voor discussie. Maar dat was misschien miscommunicatie”, reageert de student. Hij trekt uiteindelijk zijn verzoek tot herbeoordeling in en gaat alsnog in gesprek met zijn beoordelaar.