Column: De keuzestress van een student

Het leven bestaat uit keuzes maken. Maar wanneer weet je dat je de juiste keuze gemaakt hebt? Het dilemma van de keuze wordt vooral benadrukt in de studententijd. Als student maak je keuzes over de kleine dingen (wordt het vanavond bier, wijn of allebei?) maar we worden als student ook voor grotere keuzes gesteld.

De volgende gedachten heb je als student vrijwel zeker gehad: ga ik mijn minor aan de andere kant van de oceaan volgen of aan de andere kant van Noord-Brabant? Waar wil ik afstuderen? Ga ik nog een vervolgstudie doen en waar ga ik die vervolgstudie dan doen? Blijf ik thuis wonen zolang dat nog kan of ga ik gelijk op kamers? Houd ik mijn bijbaan bij de Appie omdat het chill is of zal ik toch maar eens op zoek gaan naar een bijbaan waarin ik relevante werkervaring opdoe? En ga zo maar door…

Bij mij speelde recentelijk de minorkeuze. Ik was nét gewend aan mijn stage, ik had nét de keuze achter de rug bij welk bedrijf ik ervaring wil opdoen als stagiair en de volgende keuze drong zich alweer aan me op: de minor. Voor degenen die er nog niet bekend mee zijn: een minor is een halfjaar van 30 studiepunten die je kunt volgen aan Avans maar ook aan een andere hogeschool (in het buitenland).

‘Als student maak je keuzes over de kleine dingen: wordt het vanavond bier, wijn of allebei? Maar je wordt ook voor grotere keuzes gesteld’

Na twee maanden stage werden we als derdejaarsstudenten in een collegezaal bij Avans overspoeld met info over diverse minormogelijkheden. De vier grofste keuzes: minor aan Avans, minor aan een andere hogeschool in Nederland, premaster aan Universiteit of minor in het buitenland. En in die categorieën moet je ook weer keuzes maken: alleen al in Nederland worden zo’n 1600 minors aangeboden. Keuzestress, dat krijg ik ervan.

O ja, terwijl ik dit schrijf dringt het volgende dilemma zich aan me op: waar wil ik deze zomer naartoe op vakantie? Wanneer? Met wie? Wordt het een (bijna) gratis vakantie door mee te gaan met familie, wordt het een dure feestvakantie met vriendinnen of een stedentripje met een vriend?

Al die keuzes: om koppijn van te krijgen. Of kwam dat door die wijntjes van gisteravond en had ik toch voor een biertje moeten gaan? Het antwoord op de vraag: wanneer heb ik de juiste keuze gemaakt? is er misschien niet altijd. Maar uiteindelijk zijn al die keuzes waar je in je studententijd mee te maken hebt een teken van vrijheid. En die moeten we koesteren.

Isabel Timmermans is derdejaarsstudent Communicatie in Breda