De Avanssoep heeft een eigen Instagrampagina: zo blijf je altijd op de hoogte van de geserveerde soepen

De zelfgemaakte soep uit de Avanskantines is te vergelijken met de relatiestatus ‘het is gecompliceerd’ op Facebook. Aspergesoep, komkommersoep, zoete aardappelsoep. Reikhalzend kijk je uit naar het moment dat je je warme soepje kunt halen, eenmaal aangekomen blijkt het niks naar jouw smaak te zijn. Studenten van LD in Breda hebben geluk: daar offert een onbekende student zich élke dag op om foto’s van de soepen op IG te delen.

Welke soep er vandaag geserveerd wordt in de kantine? Het is altijd gissen. Soms kun je zo smachten naar een kopje soep. Eenmaal in de kantine blijkt daar je minst favoriete groente verwerkt te zijn. Je bent niet de enige. Een anonieme student, voor het gemak AS: “Ooit ben ik helemaal vanaf LA naar LD gelopen om soep te halen. Heel die barre tocht afgelegd voor zoete aardappelsoep en nog een andere die me niks leek. Toen dacht ik: hier hebben meer mensen last van. Eigenlijk wil je dat gewoon van een afstand kunnen zien.”

Opofferen
“Ik denk wel dat de soepen van Avans echt een ding zijn. Vooral in de wintermaanden. Het is toch een soort verrassing wat de studenten iedere dag weer te wachten staat. En daar zijn we denk ik gevoelig voor. Dus sinds 1 april offer ik me iedere dag op voor een hoger doel. Al mijn volgers voorzien van het laatste soepnieuws!”

“Ik krijg enorm veel reacties. Vaak eerst: ‘Waarom doet iemand zoveel moeite om helemaal naar de kantine te lopen?’ Maar als ze vervolgens het idee ervan zien, vinden ze het ideaal.”

Het account staat los van Eurest. “Maar wanneer mijn bereik iets groter is, zal ik wel in gesprek gaan met hen. Misschien dat ze wel willen meewerken aan dit project?”

Hulp voor andere locaties
AS blijft verder weg van reviews van de soepen. “Dat mag iedereen voor zichzelf beslissen. Wel denk ik na over een aantal kleine acties, waaronder een soep van het jaar verkiezing.”

Binnenkort gaat AS op zoek naar anderen die het account kunnen beheren op de dagen dat hij/zij er zelf niet is. Vooralsnog hebben alleen de studenten van LA en LD in Breda profijt van het account. Op andere locaties in Breda, Den Bosch en Tilburg worden andere soepen geserveerd. “Ik ben nog op zoek naar iemand die de verantwoordelijkheid van het delen op andere locaties aandurft. Als jullie nog een geschikte persoon weten, hoor ik het graag!”