Gentleberg: afstuderen op eigen vegan schoenenmerk

Matthijs Berg was op zoek naar nette, geklede schoenen voor onder zijn pak en vond een gat in de markt. Inmiddels is de deeltijdstudent Ondernemerschap & Retail Management afgestudeerd op zijn eigen ondernemingsplan en gaat zijn eigen merk met behulp van crowdfunding lanceren.

Gentleberg, zo heet het vegan schoenenmerk van Matthijs. “Zelf koop ik geen leren schoenen meer sinds dat ik me bewust ben van de onethische industrie. Vegan sneakers kun je van bijna elk merk wel vinden, maar nette schoenen voor onder een pak zijn er eigenlijk niet. Het is een gat in de nichemarkt. Toen ik daar achter kwam, besloot ik zelf een schoenenmerk op te zetten. Ik ben op het ondernemingsplan afgestudeerd met een 8.”

Qua look and feel richt Matthijs zich op een jonge doelgroep van 25 jaar.

Hier lees je meer over andere alumni van Avans

Matthijs heeft zelf geen verstand van materialen en het ontwerpen van schoenen. “Die kennis heb ik niet in huis. Ik heb een partner gevonden in de schoenenbranche die mij daarmee helpt.”

In productie
De eerste samples zijn in productie, maar om echt schoenen te verkopen, heeft de oud-Avansstudent startkapitaal nodig. Dat wil hij ophalen met crowdfunding. “Uiteindelijk is het de bedoeling dat de schoenen verkocht worden via een eigen webshop en conceptstores”, legt Matthijs uit. De schoenen gaan 159 euro kosten maar voor de early adopters zijn ze via het crowdfunding platform Kickstarter al verkrijgbaar vanaf 109 euro.

‘Zo loop je als consument eigenlijk geen risico’

“Zogenaamde backers kopen een paar schoenen waarna, als de campagne slaagt, zij hun schoenen enkele maanden later geleverd krijgen. Kickstarter werkt op basis van het alles-of-niets principe. Haal ik m’n streefbedrag niet voor de volle 100 procent binnen de gestelde termijn van 30 dagen dan zal het toegezegde bedrag niet worden afgeschreven. .”

Ben je geinteresseerd in de schoenen van Matthijs? Bekijk dan zijn Kickstartercampagne.