‘Gezondheid student lijdt onder verslaving gezinslid’

Illustratie: Elmarye Aaij

Ruim 15 procent van de studenten aan de Hogeschool Rotterdam heeft een gezinslid of partner met verslavingsproblemen, blijkt uit onderzoek van hogeschoolblad Profielen. Dat heeft zijn weerslag op de eigen gezondheid en studieprestaties.

Profielen en het Kenniscentrum Zorginnovatie ondervroegen 5.662 studenten van de Hogeschool Rotterdam over hun drank- en drugsgebruik en dat van hun gezin. Wat blijkt: 15,6 procent heeft een ouder, broer, zus of partner die problemen heeft met alcohol, drugs of medicijnen.

En daar lijden deze studenten zelf ook onder. Zij hebben vaker lichamelijke (19,2 procent) en psychische (32,6 procent) klachten dan studenten zonder dit soort problemen thuis (respectievelijk 11 en 16,9 procent). Ook roken ze zelf vaker, gebruiken meer drank en drugs en lopen vaker studievertraging op.

Gevolgen
Volgens de onderzoekers zijn de gevolgen van een verslaving voor naasten nauwelijks bekend. Ruim honderd studenten vertelden de onderzoekers desgevraagd dat ze thuis te maken hebben met agressie, (seksueel) geweld en vernedering en dat dit tot faalangst leidt. Profielen interviewde een van hen. Kenniscentrum Zorginnovatie gaat vervolgonderzoek doen en hoopt dat andere scholen zullen volgen.