Kano’s van beton: ze drijven en varen écht tijdens de BetonKanoRace 2019

De kano moet van beton én hol zijn. Er moeten twee personen in passen. En niet onbelangrijk; de kano moet drijven. Dit weekend nam de Waisted Sea Men van Avansstudenten het op tegen 34 kano’s van 15 verschillende (buitenlandse) hogescholen en universiteiten tijdens de Beton Kano Race 2019. Extra bijzonder: de organisatie van het hele evenement was in handen van de Academie voor Bouw en Infra.

De BetonKanoRace is een jaarlijks terugkerend evenement. Technisch geschoolde deelnemers van vijftien internationale hogescholen en universiteiten nemen het tegen elkaar op met hun zelf ontworpen en gemaakte betonnen kano’s. Bestaande uit verschillende races van 100 en 200 meter.

Dit jaar is de organisatie van dit evenement in handen van de Academie voor Bouw en Infra van Avans. De Tramkade in Den Bosch vormde het decor. In de grote loods overnachten bijna vierhonderd deelnemende studenten. Docent Michael van Nielen zorgde ervoor dat het evenement dit jaar in Den Bosch werd georganiseerd. Bijna driekwart jaar werkte hij hier naar toe. Ondertussen pleegt hij nog de laatste telefoontjes voor het evenement echt kan beginnen. Spannend, noemt hij het.

Waisted Sea Men
Kano’s van beton, drijven die wel? Een standaardvraag volgens student Bouwkunde Edward van Erp. Hij legt vrijdagmiddag op de Tramkade in Den Bosch de laatste hand aan de kano die dit jaar te water wordt gelaten. “Boten van staal drijven ook en staal is zwaarder dan beton.” Zo ver Edward weet, is er ook nog niet eerder een betonnen kano gezonken tijdens de race.

Beheerst plakt hij ondertussen de laatste logo’s op de buitenkant. Naast de Waisted Sea Men ligt de kano van vorig jaar. Die leverde het Avansteam helaas geen podiumplekken op. “Vorig jaar liep het water in de kano tijdens de wedstrijd”, vertelt de student. Dat vormde dan ook het uitgangspunt voor de Waisted Sea Men: de randen zijn overduidelijk hoger. De naam voor de kano was het idee van een van zijn teamgenoten en won de meeste stemmen.

Lichter, korter, breder
De bouw van van de kano is geinspireerd op de ingewikkelde berekeningen van vorig jaar. De Waisted Sea Men is wat lichter, korter en ietsje breder. Opvallend is hoe dun de boot eigenlijk oogt. “De kano is op het dikste punt nog net geen 2 cm dik”, wijst hij naar het midden.

Het bouw- en vaarteam bestaat uit zeventien studenten van Civiele Techniek en Bouwkunde. Er werd in vier momenten aan de boot gewerkt, vertelt Edward: “Eerst werd de bewapening gemaakt. Daarna het beton gesmeerd. Vervolgens geschuurd en bijgewerkt. Vorige week woensdag hebben we de coating gedaan.”

Prestatie
Zaterdagochtend, om acht uur al, beginnen de eerste races. Terwijl de weersvoorspellingen de weken van te voren niet bijster goed waren, straalt zaterdag de zon. De meeste studenten hebben nog kleine oogjes van het feest van de avond daarvoor. “We gingen vannacht harder dan vandaag”, klinkt het ergens als de eerste races erop zitten.

Helaas wint het Avansteam ook dit jaar geen prijzen met de kano. Maar het naar Den Bosch halen en op deze wijze organiseren van een evenement van dit formaat, is ook al een prestatie op zich.