‘Met deze minor wordt de stap van het hbo naar de politiewereld verkleind’

Maxime Meijerink, derdejaars Forensisch Laboratoriumonderzoek in Breda, volgde de nieuwe minor forensische opsporing aan de Politieacademie in Apeldoorn. “Voor mij is het een stap in de richting van een stage bij de politie.”

Maxime was één van de 24 studenten die waren geselecteerd voor de minor. Twaalf deelnemers waren afkomstig uit de beroepspraktijk, de andere twaalf waren studenten van hogescholen en een universiteit. In de minor werken vijf hogescholen, een universiteit, het NFI, het expertisecentrum forensische opsporing van de politie en de Politieacademie samen.

Plaats delict
De eerste tien weken kregen de deelnemers les op de Politieacademie, waarbij ze onder andere getraind werden in het benaderen van een plaats delict. Hoe verzamel je bewijs, hoe stel je sporen veilig? De lessen werden afgesloten met een examen op een plaats delict. Daarna volgden de studenten lessen op alle deelnemende hogescholen en op de universiteit.

“Bij de Hogeschool van Amsterdam kregen we bijvoorbeeld les in internationaal recht”, vertelt Maxime. Bij Avans gingen de studenten het laboratorium in. En bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) volgden ze lessen over hypothesen en scenario’s. “We leerden dat het beter is om open minded een plaats delict te betreden, om breed te denken. Dus zonder dat je al een bepaald scenario in je hoofd hebt.”

Innovatieprojecten
In groepjes werkten de studenten aan innovatieprojecten. Het beste project wordt ook echt uitgevoerd. “De ideeën daarvoor kwamen vooral van de politiemedewerkers. Zij weten wat er beter kan in de praktijk.” Een van de groepjes bedacht bijvoorbeeld een systeem voor het vastleggen van bloedsporen op een kledingstuk. “Dat gebeurt met luminol. Als je dat op een kledingstuk spuit, lichten de bloedsporen op. De plaats van de sporen wordt aangegeven met prikkers. Maar luminol werkt maar kort, dus je moet snel zijn. Het groepje bedacht een manier om bloedsporen beter en sneller te kunnen vastleggen.”

Kijkje in de politiecultuur
Maxime ziet de minor als een stap in de richting van de politie. “Het is voor mij een bevestiging dat ik de goede afstudeerrichting heb gekozen. Je krijgt een kijkje in de politiecultuur. Met deze minor wordt de stap van het hbo naar de politiewereld verkleind.” Daarom raadt Maxime studenten met dezelfde ambities aan zich ook op te geven voor de minor forensische opsporing.

Anja

Bestaat deze Minor nog en waar kan je jezelf aanmelden hiervoor?

2024-02-18 14:42:23

Sanne

Ze hadden dit eigenlijk al veel eerder moeten doen. Ik had deze minor zeker gekozen als hij beschikbaar was geweest in de periode dat ik mijn minor moest doen.

2019-05-27 13:10:44