Stage- en afstudeermanager SAM klaargestoomd voor toekomst

Foto: Pixabay

SAM, de stage- en afstudeermanager waar dertien Avansacademies gebruik van maken, draait inmiddels bijna vier jaar in z’n huidige vorm. De verdere ontwikkeling van het systeem is nu opgenomen in het project BOOST IT.

Verschillende groepen maken gebruik van SAM: studenten, docenten, bedrijven en stage- en afstudeercoördinatoren. Bedrijven kunnen vacatures plaatsen en hun gegevens bijwerken. Een student die op zoek is naar een stage kan die vinden in SAM, of hij kan zelf een stageplaats bij een nieuw bedrijf invoeren. “De stagecoördinator doet een eerste check. Een docent kijkt vervolgens of een bedrijf voldoet aan de criteria van de opleiding”, zegt Lieke van den Bogaard, stage- en afstudeercoördinator van de Academie voor Industrie en Informatica (AI&I).

Samen met Monique van de Winkel van de Academie voor Engineering en ICT (AE&I) stond Lieke aan de wieg van SAM. Zij zijn sinds het begin coördinatoren van het systeem.

Transparant
Een van de grote voordelen van SAM is dat het systeem heel transparant is. Een student kan zelf zien of zijn stageplaats is goed- of afgekeurd en door welke docent. “Dat heeft ons al een hoop tijd bespaard”, zegt Lieke. “Voordat we met SAM werkten, ging dat allemaal per mail.”

Is de stage eenmaal begonnen, dan zijn alle deadlines terug te vinden in SAM, maar ook wat er ingeleverd moet worden. Van plan van aanpak tot eindverslag. Studenten hoeven hun documenten alleen maar te uploaden. “Ze krijgen zelfs een reminder voor deadlines”, vertelt Lieke. En ook de feedback van hun begeleidende docent vinden ze terug in SAM.

Gemaakt door oud-studenten
“SAM is gebaseerd op een modulair systeem dat de Academie voor Sociale Studies ’s-Hertogenbosch gebruikte in het kader van studievoortgang”, vertelt Lieke. “Dat was door een bedrijf van oud-studenten van AI&I gemaakt en voor ons omgebouwd.” Al gauw bleek dat andere academies ook geïnteresseerd waren in SAM en werden Monique en Lieke gevraagd om demo’s te geven.

Nu gebruiken dertien academies het systeem. “Niet elke opleiding wil hetzelfde”, zegt Monique. “Ze kunnen zelf modules aan- en uitzetten en zo alleen gebruiken wat ze nodig hebben.” In het gebruikersoverleg kunnen academies hun kennis delen en nieuwe functionaliteiten bespreken.

BOOST IT
Omdat het bedrijf van de oud-studenten het systeem achter SAM niet verder ontwikkelt, is het beheer overgenomen door Avans. “SAM is opgenomen in het project BOOST IT, waardoor er wel sprake is van doorontwikkeling”, vertelt Monique. “Onze voorwaarde was dat de functionaliteiten van SAM behouden blijven. En er komen functies bij. In SAM zat bijvoorbeeld geen plagiaatscan.”