Sterre zet zich in voor kansarme jongeren in Brazilië: ‘Je hebt geen opleiding nodig om te ondernemen’

Derdejaarsstudent Business Innovation in Den Bosch Sterre van den Boogaard was vorige maand in Brazilië om Innovation Games te organiseren voor kansarme jongeren. “We willen ze inspireren en hun daadkracht vergroten. Je hebt geen opleiding nodig om te ondernemen.”

Samen met 25 jongeren verbleef Sterre een week lang op een boerderij in Silva Jardim, een kleine gemeente in de buurt van Rio de Janeiro. Daar gingen ze onder begeleiding van lokale ondernemers  aan de slag met maatschappelijke problemen, zoals het wegtrekken van jeugd uit de regio naar grote steden in de buurt. Ondertussen leerden de deelnemers over sociaal ondernemerschap.

“We brengen jongeren bij elkaar en inspireren ze om zelf te ondernemen. Dat leren ze nergens, het onderwijs is daar erg slecht. Met deze week willen wij hen een duwtje in de rug geven.” Dat werkt. “De deelnemers waren erg dankbaar dat ze de kans kregen om mee te doen. Op de eerste dag kwam er al een jongen naar me toe die me vertelde hoe bijzonder hij het vond dat we helemaal uit Nederland kwamen om hen te helpen.”

Sterre leerde jongeren in Brazilië over sociaal ondernemerschap

Het idee voor de Innovation Games komt niet uit de lucht vallen. “Ik liep stage bij STUDIO.WHY, een organisatie die deze ook in Nederland organiseert. Een werknemer dacht dat het concept ook geschikt was voor kansarme jongeren in Brazilië. Samen zijn we aan het werk gegaan om het te regelen. Toen mijn stage voorbij was, werd ik gevraagd om mee te gaan naar Brazilië.”

Google translate
“De taalbarrière was een uitdaging. Ik spreek geen Portugees en veel mensen in Brazilië spreken geen Engels. Ik moest daarom veel Google translate gebruiken. Desondanks bouwde ik een sterke band op met de deelnemers. Ik heb nog nooit zoveel gelachen als in die week. Toen het voorbij was, heb ik iedereen wel drie keer omhelst voor we afscheid namen.”

Dat de deelnemers het naar hun zin hadden, is duidelijk. Maar hoeveel impact heb je met een eenmalig evenement van één week echt? Veel, denkt Sterre. “De jongeren zijn erg gedreven. Omdat ze weinig kansen hebben, pakken ze die met beide handen. Vorige week Skypte ik met de oud-deelnemers, de meesten zijn nog steeds aan de slag met de ideeën die ze hebben opgedaan.”

‘Ik heb nog nooit zoveel gelachen als in die week.’

Sterre bleef een maand lang in Brazilië. “We moesten nog veel organiseren en waren ook aan het netwerken. We willen namelijk graag vaker terugkomen met dit evenement en de jongeren verdere begeleiding bieden door een lokaal netwerk op te bouwen.”

Van haar studie kreeg Sterre een maand vrij. Dat ging verrassend makkelijk. “Het project valt onder ‘sociale innovatie’, een studierichting van Business Innovation. Wat ook helpt: ze zien dat dit project mijn hart sneller laat kloppen, dat sporen ze bij Business Innovation aan. Bovendien is het goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling om dit te doen. De reis was ook een mooie kans om onderzoek te doen voor een studieproject. Samen met twee medestudenten werk ik aan het tegengaan van vrouwenprostitutie in Braziliaanse sloppenwijken. Ik kwam erachter dat dat heel moeilijk is.”

Wat Sterre vooral opviel, was het contrast met haar leeftijdsgenoten in Brazilië. “De kansen die ik als vanzelfsprekend ervaar, hebben zij niet. Veel jongeren in Brazilië zijn slecht opgeleid. De openbare scholen zijn slecht en doorstromen naar de universiteit is daarom erg moeilijk. Wie goed onderwijs wil, moet flink betalen. De meesten kunnen dat natuurlijk niet.”

Inmiddels is Sterre weer terug in Nederland maar ze wil ‘zo snel mogelijk weer terug’.

Desondanks neemt Sterre een positief gevoel mee naar huis. “Brazilianen zijn ontzettend warm en positief naar elkaar toe. Ze knuffelen en geven complimentjes, in Nederland is dat niet vanzelfsprekend. Wat ik ook merkte: Brazilianen hechten meer waarde aan ervaringen dan Nederlanders. Wat voor ons telt, zijn de foto’s van je ervaring die je op Instagram plaatst. In Brazilië speelt dat veel minder en dat is verfrissend om te zien.”

En nu? Sterre wil snel weer terug naar Brazilië. “Ik wil er mijn minor doen volgend jaar. Dan kan ik meehelpen om het project verder uit te rollen. Ik wil nog veel meer Innovation Games organiseren. Wij kunnen echt een verandering teweeg brengen daar.”