Student in het buitenland: de twee gezichten van het exotische Madagaskar volgens Surbhi

Surbhi Deckers, student International Business in Den Bosch, loopt momenteel stage op het eiland Madagaskar. Daar leerde zij een andere kant van het eiland kennen dan het exotische paradijs dat de meesten door de animatiefilm Madagascar voor ogen hebben.

Madagaskar, dat is weer eens wat anders dan Spanje of Australië.
“Ik heb niet bewust voor Madagaskar gekozen, maar voor de Franse taal. Ik wilde mijn Frans verbeteren, maar Frankrijk vond ik te dicht bij huis. Daarnaast was ik op zoek naar een nieuw soort bedrijf in een nieuwe sector. Op school werken we altijd met dezelfde soort bedrijven en doelgroepen. Ik loop stage bij een bank, dat is veelzijdig en voor iedereen, wat het naar mijn mening uitdagender maakt.”

Was Madagaskar wennen?
“Ik ben van mening dat een ‘cultuurshock’ iets is wat je aangepraat wordt. Je weet waar je heen gaat. Dat betekent ook dat je je kunt voorbereiden op bepaalde aspecten zoals armoede. Hier leeft zo’n 70 procent van de bevolking onder de armoede grens. Veel kinderen bedelen en worden gestraft als ze zonder geld terugkomen. Het is zeker niet prettig om te zien, maar een ‘cultuurshock’ is naar mijn mening het andere uiterste.”

Is er ook een sociale hiërarchie? Zoals ze in India onofficieel nog een kastensysteem hebben.
“Er leven achttien verschillende stammen in Madagaskar en er is inderdaad een soort van kastensysteem in het land. Je hebt de adel, oftewel de rijken, met name de buitenlanders. Dan de ‘gewone’ Malagasy, veelal mensen met normale banen. En dan de armen.

Wat de precieze verschillen zijn tussen de stammen durf ik niet te zeggen. Ze hebben verschillende religies. Verder spreken ze allemaal Frans, maar hebben ook hun eigen dialect. Een beetje zoals Limburg in Nederland.”

Was een accommodatie makkelijk te vinden?
“Ik woon en werk in de hoofdstad, Antananarivo (ook wel Tana genoemd). Hier is vrij weinig natuur en frisse lucht te bekennen. Ik heb een eigen appartement, ongeveer 10 à 15 minuten te voet van het hoofdkantoor. Tijdens het solliciteren heb ik tegen alle bedrijven gezegd dat zij een woning moeten verzorgen, haha. En dat hebben ze gedaan, zij betalen de huur in plaats van een stagevergoeding.”

Zijn er ook andere internationale studenten?
“Ik trek voornamelijk op met twee collega’s van onze marketingafdeling. Zij hebben mij in de afgelopen weken geïntroduceerd aan vrienden en familie. Dankzij hen heb ik een super tijd. Er zijn zo ver ik weet geen andere internationale studenten.”

Waar houd jij je mee bezig op stage?
“Op het hoofdkantoor ben ik vooral bezig met mijn rapport, nieuwe strategieën bedenken voor de huidige en nieuwe producten, het management op de hoogte brengen van de technieken en tactieken die wij in Europa gebruiken. Verder heb ik één marketingcampagne mogen leiden.

Twee dagen in de week zit ik in Mahitsy, een locatie op 30 km afstand van Tana. Daar ben ik veel op pad. Ik bezoek nieuwe klanten en huidige klanten, die bijvoorbeeld achter lopen met de betaling van hun lening.”

Heb je tussendoor wel tijd om het eiland te ontdekken?
“Ik ga nog naar Saint Marie, langs de kust van Madagaskar. Daar zouden walvissen te zien zijn. Verder ben ik in Andasibe geweest, een natuurpark waar verschillende dieren in het wild leven. En ik ben in Ansirabe geweest, een koloniale stad in de bergen in het midden van het eiland.”

Wat is typerend voor de keuken?
“In Madagaskar eten ze elke dag rijst,  zowel voor het ontbijt, lunch en diner. Vaak met varkensvlees, soms met kip. En ravitoto, een plant, met varken.

Verder zijn er verschillende snacks. Zoals  nems, een soort loempia. Sambos, deeg gevuld met rundsvlees en groenten. En catles: gefrituurde aardappelkoekjes met groenten. Aan de kust eten ze veel vis of zeevruchten.”

Lees hier meer over de ervaringen van Avansstudenten in het buitenland.

En wat is typerend voor de cultuur?
“Er zijn ontelbaar veel karaokebars. Iedereen doet hier aan karaoke. Het maakt niemand uit of ze kunnen zingen of niet.

Daarnaast is Facebook echt een ding. Het kost bijna geen data (door een contract met Orange). Data zijn duur voor de gemiddelde Malagasy. Ik koop bijvoorbeeld 50 GB voor 60 dagen en betaal daar 275.000 Ariary voor. Omgerekend is dat ongeveer 60 euro. Het gemiddelde salaris is 200.000 Ariary, dus de meeste mensen kunnen zich dat niet veroorloven.”

Zou je Madagaskar aanbevelen?
“Zeker. Ook als iemand geen grote fan is van de natuur of dieren. Het is goed om deze armoede te zien. In de westerse wereld is alles vanzelfsprekend en hebben we alles wat we willen tot onze beschikking. Het opent je ogen zeker.

Het is een prachtig land met ontzettend vriendelijke mensen die graag alles wat ze hebben met een ander delen. Er bestaat hier ook een concept dat te vergelijken is met een peettante of peetoom. Dit wil zeggen dat wanneer iemand een probleem heeft, de ander hetzelfde probleem heeft en ze samen voor een oplossing gaan zorgen.”

Lijkt Madagaskar meer op Azië of Afrika?
“Ik heb zelf maar één land in Azië gezien, India, dus kan ik daar niet echt over oordelen. Wanneer je werkt, krijg je een totaal andere indruk van het land dan wanneer je op vakantie bent. In het algemeen heb ik niet echt het gevoel dat ik in Afrika zit. Niet eens dat ik 9000 km van huis ben. En als het kon zou ik ook liever niet meer terug naar Nederland komen maar helaas is de school daar gevestigd. Dat is ook het enige wat mij momenteel nog in Nederland houdt.”