Student-Ondernemer: Sandor en Vincent organiseerden al tientallen vrijgezellenfeesten met Citypoint

Die vrijgezellenfeesten of grote groepen mensen op pad door de binnenstad van Breda of Den Bosch? Waarschijnlijk hebben zij hun activiteit geboekt via Sandors bedrijf Citypoint. “Een soort VVV met een frisse blik op uitjes en een handige website.”

Misschien ken je het wel van het organiseren van een familiedag, of hoor je van anderen wat een crime het kan zijn om een vrijgezellenfeest tot in de puntjes te verzorgen. “Met een paar klikjes heb je via Citypoint zo een geheel dagprogramma samengesteld.” Of bedrijven leggen voor hun dagjes uit een aanvraag neer bij Sandor van den Brand en Vincent Olde Loohuis, studenten Ondernemerschap& Retail Management in Breda: “Dan bellen we meteen terug om vervolgens te kijken naar wat voor bedrijf het is en wat de interesses zijn. Dan gaan we brainstormen en daaromheen bouwen we een uitje.” Dat persoonlijke contact is wat Citypoint onderscheidt van de concurrenten, denkt Sandor.

Van a tot x
Zoals vaker ontstaan soms de meest simpele maar inventieve oplossingen vanuit eigen vraagstukken. Bij Sandor en compagnon Vincent is dat niet anders. De twee liepen vijf jaar geleden stage bij Strand Binnen in Breda. “Klanten vonden de activiteiten wel leuk. Maar ze hadden bij Strand Binnen een activiteit, elders een diner en weer ergens anders een overnachting geboekt. En ze ontvingen van elk bedrijf  een offertes en factuur én ze hadden meerdere contactpersonen. Wij, als jonge broekies, dachten: we beginnen een bedrijf en pakken dat anders aan.”

‘De eerste partners benaderden wij in het begin zelf. Nu komen de bedrijven naar ons toe’

“Wij organiseren uitjes en activiteiten van a tot x. Vanaf z neemt onze partner het over.” De studenten hebben een breed scala aan bedrijven waarmee ze werken. Van borrel/bbq/disco boot varen over de Singel in Breda tot ‘50 tinten grijs’ in Den Bosch. “De eerste partners benaderden wij in het begin zelf. Nu komen de bedrijven naar ons toe.”

Nog een andere reden dat Citypoint zo goed loopt volgens Sandor, is de opzet van hun site. Veel beeldmateriaal en eenvoudig. “Het is opvallend dat veel concurrenten onze weg in zijn geslagen. Hun websites zagen er voorheen anders uit. Nu hebben zij ook veel beeld.” Maar, besluit hij: “We zien het als een compliment.”

Bosjes bloemen
Momenteel worden de bootjes het meeste geboekt. “Afhankelijk van het seizoen natuurlijk.” En verder veel vrijgezellenfeesten. “Ik weet hoe die feesten eraan toe gaan: veel eten, drank en lol. Ik hoef zelf niet mee”, lacht Sandor. “We hebben wel eens bosjes bloemen ontvangen van tevreden klanten.”

Hier lees je meer over andere student-ondernemers bij Avans

“De eerste paar jaren stond Citypoint in de schaduw van onze opleiding”, vertelt Sandor. De studiegerelateerde projecten gingen voor. “Maar nu loopt het zo goed.” Vijf jaar na het ontstaan van hun idee ontvangt citypoint een of twee aanvragen voor activiteiten per dag, zijn er zo’n vijftig bedrijven bij hen aangesloten en hebben ze twee stagiaires onder hun vleugels. Vanuit hun kantoor, gevestigd in de Bredase binnenstad recht tegenover poppodium Mezz, bestieren zij Citypoint.

Twee stappen voor
“In september begin ik met afstuderen en hoop ik me daarna te kunnen focussen op mijn bedrijf.” Er zijn nog voldoende uitwijkmogelijkheden naar andere steden. Zoals Nijmegen, dat nu langzaam uitgerold wordt. “We moeten de concurrenten altijd twee stappen voorblijven en we moeten de steden zelf ook kennen”, vindt Sandor. “Als klanten ernaar vragen, moeten wij hen kunnen vertellen waar ze kunnen pinnen, nog even lekker koffie kunnen drinken of makkelijk kunnen parkeren.”