Studenten plannen protestmars tegen renteverhoging

Op 21 mei, precies 50 jaar na de ontruiming van het bezette Maagdenhuis, gaan studenten in Amsterdam demonstreren tegen de renteverhoging op studieschulden. Ze hopen de Eerste Kamer over te halen tegen de maatregel te stemmen.

Het kabinet wil de rente op studieschulden vanaf 2020 gaan verhogen. Als dit plan op 28 mei ook door de Senaat komt, zijn oud-studenten met een gemiddelde lening (21 duizend euro) en een bovenmodaal inkomen na 35 jaar aflossen zo’n 5.000 euro meer kwijt. Het geld is bedoeld om de staatskas met 226 miljoen euro per jaar te spekken.

‘We zijn het zat de melkkoe te zijn wanneer de overheid haar huishoudboekje niet op orde heeft’

“Het water staat studenten aan de lippen. We zijn het zat de melkkoe te zijn wanneer de overheid haar huishoudboekje niet op orde heeft”, aldus Geertje Hulzebos van Humanities Rally. De actiegroep organiseert de demonstratie samen met studentenpartij Red UvA en krijgt steun van GroenLinks-jongerenorganisatie Dwars en FNV Jongeren.

Eerder deze week startten studenten- en jongerenorganisaties samen met GroenLinks een petitie tegen de renteverhoging, die inmiddels bijna 87.000 keer is ondertekend. Daarin schrijven zij dat het “nog niet te laat is”. De voltallige oppositie is tegen de maatregel en ook binnen de regeringscoalitie bestaat twijfel. De partijcongressen van D66 en CDA spraken zich al eerder uit tegen de renteverhoging.