Terugblik: wie waren de voorgaande Docenten van het Jaar?

De verkiezing voor Docent van het Jaar 2019 is as we speak gaande. Welke docenten gingen hen voor? En wat leverde deze eervolle titel hen op? Een overzicht van de laatste zes winnaars.

2018 Helga Donga
Oud-docent bij de Academie voor Marketing & International Business in Den Bosch

Het was een grote verassing toen Helga Donga naar voren geroepen werd tijdens de zomerbarbecue met collega’s. Vereerd maar met dubbele gevoelens nam de docent vorig jaar de titel in ontvangst.

Na afloop ontving ze vele felicitaties. “Ik heb ongeveer 4.500 reacties gehad van studenten, collega’s en oud-klasgenoten via LinkedIn en Facebook. Zo’n social media bom heb ik nog nooit meegemaakt. Dat was overweldigend.”

Naast haar kwaliteiten voor de klas, stellen studenten de toegankelijkheid van hun docent op prijs. “Ik praat met ze over de liefde, politiek, drugs en alles wat er in hun leven speelt. Docentschap gaat voor mij verder dan alleen de lesstof behandelen.”

Na twee dienstjaren bij de Academie voor Marketing & International Business in Den Bosch werd het contract van de docent niet verlengd.

2017 Nina van Ingen
Docent Verpleegkunde in Den Bosch

Totaal verbouwereerd was ze, toen Van Ingen op een doodgewone werkdag door collega’s en de voltallige redactie van Punt werd verrast met de eretitel Docent van het Jaar 2017. “Het is gewoon bizar, ik kan het niet bevatten.”

“De titel heeft me meer zelfvertrouwen gegeven in de rol van docent”, meent de Verpleegkundedocent. “Ik had nauwelijks ervaring toen ik die prijs ontving. Het deed me inzien dat studenten het prettig vinden om les van mij te krijgen.”

2016 Brian Kayes
Docent Engels bij de Academie voor Industrie en Informatica in Den Bosch

Kayes, werd tijdens zijn college Engelse les verrast door André Gehring, directeur van AI&I. Gehring overhandigde hem bloemen en een beker. Kayes bleef er bescheiden onder: “Dit is overweldigend, ik ben in shock.”

Vrijwel alle studenten die in zijn klas zitten, hadden op hun docent gestemd. Daar dankt hij dan ook zijn succes aan. “Ik denk dat de studenten me heel leuk vinden. Maar ik denk niet dat ik het per se verdien. Ik kan zo duizend andere docenten opnoemen die beter zijn dan ik.”

2015 Sofie van der Vleuten
Docent bij de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch

Tijdens de diploma-uitreiking op het Hervenplein werd de docent verrast met een beker en een toespraak van de directie.

“Ik word hier heel verlegen van!”, reageerde de toenmalige kersverse Avansdocent van het Jaar. “Het is heel gaaf om deze prijs namens studenten te krijgen. Ze zeggen allemaal zulke lieve dingen.”

2014 Corry Derks
Docent Verpleegkunde in Den Bosch

Na afloop van de diploma-uitreiking van Verpleegkunde werd Corry verrast met bloemen, een zilveren beker én een muzikale serenade in het Bossche grand café. Twee van haar studenten reikten de prijs uit.

Studenten zijn lyrisch over Corry’s passie voor het vakgebied en het docentschap, haar betrokkenheid en haar toegankelijkheid voor studenten.

“Bij Corry voel je echt de liefde voor haar vak, dat straalt ze uit. Ze is altijd vrolijk en heeft veel geduld met ons wanneer we op maandagochtend de focus weer eens verliezen”, vertelde een van haar studenten.

2013 Suzan van Brussel
Docent aan de Pabo in Breda

“Ik vind alle docenten die zich met hart en ziel inzetten voor het onderwijs winnaars!” reageerde Van Brussel bescheiden op het winnen van de titel in 2013.

Bij de overhandiging van de beker vertelde ze dat haar studenten al hadden voorspeld dat ze ging winnen. “De waardering van de studenten is super.’ Haar collega’s van de Pabo stonden al klaar om haar te feliciteren.”

Heb jij al je favoriete docent genomineerd? Dat kan nog tot en met 22 mei! Reageer hieronder of stuur een mail naar punt@avans.nl.