Wat heeft de EU de afgelopen vijf jaar voor jou gedaan? Zes opzienbarende maatregelen

Door alle kritiek op de Europese Unie wordt er vaak vergeten wat ‘Europa’ eigenlijk oplevert. De EU een ver-van-je-bed-show? Zes opvallende besluiten van de afgelopen vijf jaren die ons dagelijkse leven beïnvloeden.

Het kraanwater waarmee jij je tanden poetst. Het energieverbruikslabel op alle huishoudelijke apparaten die in de Unie worden verkocht. Het CE-label (Conformité Européenne’) dat je terugvindt op een hele reeks gebruiksvoorwerpen dat aangeeft het product voldoet aan de veiligheidsnormen opgelegd door Europa. Van televisies tot condooms.

De invloed van de EU op het leven van de gewone Nederlander én Europeaan is enorm. We zijn het ons vaak niet eens bewust, onbekend maakt onbemind.

Minder dan een op de drie inwoners vindt dat de EU momenteel goed functioneert, blijkt uit een groot onderzoek van de Universiteit van Amsterdam onder inwoners van tien EU-landen.

En dan heb je ook nog het eindeloze gesteggel met Groot-Brittannië. Of juist landen uit Oost-Europa die willen toetreden, maar waarmee je minder verwantschap voelt. Identificeren met Denen is toch gemakkelijker dan met Roemenen.

De EU is dieper geworteld in je dagelijkse leven dan je denkt. Met de verkiezingen op 23 maart in het vooruitzicht, zette Punt de zes meest tastbare voorbeelden op een rij die de afgelopen vijf jaar zijn bewerkstelligd.

1. Het Klimaatakkoord van Parijs (2015)

Minder uitstoot

Tijdens de klimaattop in Parijs gingen 195 landen akkoord met een nieuw klimaatverdrag dat de uitstoot van broeikasgassen moet terugdringen. De EU was een grote aanjager voor het akkoord.

Op Europees niveau zijn voor 2020, 2030 en 2050 doelen gesteld voor de vermindering van de CO2-uitstoot en de ontwikkeling van hernieuwbare energie.

Daarnaast werd vorig jaar ook een nieuwe klimaatwetgeving aangenomen om die doelen te halen. Toegespitst op de uitstoot van broeikasgassen in de landbouw, de transport-, afval- en bouwsector.

2. Geen roamingkosten meer (2017)

Overal internetten

Meteen op zoek naar de wificode op je vakantieadresje of euro’s uitgeven aan dure internetbundels. Het lijkt al eeuwen geleden. Toch zorgde de EU pas twee jaar geleden voor de afschaffing van roamingkosten, zodat jij ook vanaf de Ramblas in Barcelona of op het strand in Griekenland kunt WhatsAppen en Instagrammen.

En weet je misschien nog dat je bepaalde series via onder andere Netflix niet in het buitenland kon bekijken? In 2018 kwamen er nieuwe regels voor de grensoverschrijdende meeneembaarheid van streamingdiensten. Waardoor je ook in een ander EU-land naar je favoriete series kunt blijven kijken.

3. Verbod op dierproeven Europese cosmetica (2016)

Guilt free producten

Ook voor veel producten op de wastafel of badkamerkastje gelden Europese wetten. Sinds 2016 mag er geen cosmetica meer verkocht worden waarvoor dierproeven zijn gedaan.

Producten waarvoor in Europa dierproeven waren gedaan, waren al verboden. Maar sinds de nieuwe regelgeving mag cosmetica waarvoor buiten de Europese Unie dierproeven zijn gedaan, niet meer verkocht worden, bepaalde het Europees Hof van Justitie.

4. Online shoppen zonder ‘grenzen’ (2017)

Voordeliger online shoppen

Het voordeel van online shoppen: even blijven doorzoeken tot je het gewenste item ergens anders voor een beter bedrag kunt scoren.

Tot twee jaar geleden maakten veel websites nog gebruik van geoblocking. Webshops leidden bezoekers om naar een lokale versie van de website. Veel online shops deden dat om te voorkomen dat online shoppers op zoek gingen naar goedkopere producten in het buitenland.

In 2017 implementeerde de EU onder andere een verbod op geoblocking. Waardoor, ongeacht waar je woont, je de meeste producten in de hele EU online kopen.

5. Het verbod op wegwerpplastic (2018)

Dag wattenstaafjes

Plastic rietjes, plastic borden, plastic zakjes. Een kleine greep uit wat straks verboden is binnen de Europese Unie. Het zijn producten waarvoor voldoende betaalbare alternatieven voorhanden zijn.

In de strijd tegen plastic wil Europa ook dat tegen 2025 plastic flessen voor 90 procent worden ingezameld, onder meer door statiegeld in te voeren.

Van al het afval in de Europese wateren is 85 procent plastic. Met het verbod wil de EU voorkomen dat plastic als zwerfvuil in het milieu en met name in zee terechtkomt. Met alle gevolgen van dien.

6. Privacywetgeving AVG (2018)

Meldplicht voor datalekken

Sommigen zeggen dat we al lang geen privacy meer hebben. Met de invoer van de niet onomstreden Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) probeert de EU dat nieuw leven in te blazen.

De regelgeving verplicht bedrijven en overheden om jou als bezoeker duidelijk te maken welke gegevens ze verzamelen, waarom en hoelang ze die bewaren. Met de invoer van de wet wordt is EU koploper in de bescherming van de privacy van burgers tegen techreuzen als Google en Facebook.

Al is de wet één jaar na de invoering nog steeds voer voor gemor in veel branches.

Bedrijven die zich niet aan de regels houden, kunnen na waarschuwingen een boete krijgen die kan oplopen tot 4 procent van hun jaarlijkse omzet. Al heeft de Autoriteit Persoonsgegevens, die moet toezien op naleving van de wet, heeft pas één echte boete opgelegd. Aan Uber.

Fred van 't Veer

Het kaartje bij het artikel is geen kaartje van de EU.

2019-05-15 17:37:32