Arne ploetert 18 kilometer door de modder voor het goede doel

Foto: Emiel Dekker Producties

Voor het goede doel 18 kilometer door de modder rennen en over obstakels kruipen. Arne de Visser, vierdejaarsstudent Werktuigbouwkunde in Breda, bereidt zich voor op de MudRaise van International Justice Mission (IJM).

Arne liep al vaker obstacle runs. De laatste keer, op Koningsdag, kwam hij zelfs als eerste over de finish. “Die was 12 km lang en ik was niet eens heel moe”, vertelt Arne. “Het laatste rondje kon ik zelfs de nummers een en twee inhalen. De volgende dag voelde ik het wel.” De student heeft er alle vertrouwen in dat hij de 18 km van de MudRaise kan volbrengen. “De kunst is om in de cadans van het lopen te blijven, ondanks de obstakels die je tegenkomt.”

Rechtvaardigheid
Vrienden wezen hem op het evenement voor het goede doel. IJM zet zich in voor rechtvaardigheid voor de armen. Zo willen ze onder andere slavernij en mensenhandel tegengaan. “Het doel spreekt me aan. International Justice Mission probeert mensen uit de slavernij te bevrijden, maar praat ook met regeringen.”

De Werktuigbouwkundestudent koos ervoor om geld op te halen voor Cassie, een Filipijns meisje dat slachtoffer is van cyberseks. Via internet wordt seksueel misbruik van kinderen gelivestreamd en met name westerse mannen betalen daarvoor. IJM werkt samen met de Filipijnse overheid bij het terugdringen van gedwongen prostitutie. Geld gaat naar training van rechtshandhavers en nazorg voor slachtoffers.

3.300 euro inleg
Samen met drie vrienden schreef Arne zich in voor de MudRaise, maar om te mogen meedoen moeten ze elk 3.300 euro inleggen. “We willen ervoor gaan, maar we zijn er nog niet.” Ondertussen moet Arne er ook voor zorgen dat zijn conditie op peil blijft. Zo gaat hij elke dag op de racefiets naar zijn stagebedrijf, zo’n 15 km van zijn woonplaats. “Daarnaast probeer ik regelmatig te gaan hardlopen, maar dat schiet er weleens bij in doordat ik druk ben met afstuderen.”

De MudRaise is op zaterdag 22 juni in Biddinghuizen. Arne steunen kan hier.