Vijf Avansdocenten zijn nog in the running voor de felbegeerde titel Avansdocent van het Jaar 2019. Wij vroegen een aantal studenten waarom zij hun docent nomineerden. Stemmen op jouw favoriet kan nog tot 12 juni via onze poll.
Daphne de Launaij
Docent Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu Breda
Naomi van Berkel, student Forensisch Laboratorium Onderzoek
“Daphne is iemand die altijd klaarstaat voor haar studenten. Ze woont heel dichtbij waardoor ze vaak, ook op haar vrije dag, even naar school komt fietsen om ons te helpen. Ook is ze ALTIJD bereikbaar en geeft ze heel persoonlijke begeleiding. Ik voel me bij haar compleet op mijn gemak en kan bij haar terecht voor goede adviezen, hulp en gezelligheid. Maar ook om uit te huilen als dat nodig is. Als ze een kans ziet om een student te helpen, grijpt ze die aan.”
Sanne Thewessen, student Forensisch Laboratorium Onderzoek
“Ik heb Daphne genomineerd omdat ze iemand is met een hart van goud. Je kunt altijd bij haar terecht, of het nu goed of slecht gaat. Ze heeft altijd tijd om te helpen en heeft ze dat niet, dan maakt ze dat wel. Als je even 5 minuten iets wilt vragen, wordt het al gauw een half uur, omdat je zo gezellig met haar kunt praten over van alles en nog wat. Daphne doet heel veel voor haar studenten en daarom vind ik dat ze het verdient om Docent van het Jaar te worden.”
Larissa van Oosterwijk, student Forensisch Laboratorium Onderzoek
“Daphne is een geweldige en enthousiaste docent. Als je een afspraak met haar wilt maken en ze heeft eigenlijk geen tijd, maakt ze tijd, zelfs als ze daarvoor op haar vrije dag naar school moet komen. Dat is nooit een probleem. Ze wil je altijd zo goed mogelijk helpen en vraagt dan ook vaak of het gelukt is.”
Peter van der Linde
Docent Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu Den Bosch en Breda
Aniek Schreuders, tweedejaarsstudent Chemie
“Peter geeft met enorm veel passie les en heeft ook veel kennis over de vakken die hij geeft. Waar andere docenten regelmatig geen antwoord hebben op complexere vragen die soms buiten de lesstof vallen, heeft Peter dit wel. Zo niet, dan zoekt hij het voor je uit. Peter is heel enthousiast tijdens het lesgeven, en weet ook eigenlijk altijd de stof op een manier over te brengen zodat iedereen het snapt. Ikzelf was bijvoorbeeld op de middelbare school heel slecht in elektrochemie en snapte er ook na uitleg van verschillende docenten nog niks van. Toen ik les kreeg van Peter viel echter vrijwel gelijk het kwartje, met een mooi cijfer als gevolg. Terugkerende uitspraken van studenten die halverwege aanschuiven zijn: ‘Oooh nu snap ik het!’ of ‘Het is eigenlijk best makkelijk als je het zo ziet.’
Ik ben daarnaast heel blij dat ik Peter als SLB’er heb. Wat ik ook kwijt wil, ik kan altijd (snel) bij hem terecht. Hij luistert niet alleen, maar biedt vaak ook concrete oplossingen, als die er zijn. Zijn die concrete oplossingen er niet, dan krijg ik van hem tips waarmee ik vooruit kan.”
Robert de Vaan
Docent Academie voor Industrie en Informatica Den Bosch
Nadia van Leur en Kim Veenstra, studenten Communication & Multimedia Design, spreken namens een grote groep medstudenten
“Robert was altijd heel betrokken bij zijn studenten en wilde altijd iedereen helpen. Ook in zijn vrije tijd was hij hier veel mee bezig. Helaas is Robert een tijdje geleden overleden aan longkanker. Hij wordt erg gemist, hij was van veel studenten hun favoriete docent en iedereen kon het met hem vinden. Hij was ook een bijzonder persoon, altijd bezig met het vinden van manieren waarop hij de wereld een stukje beter kon maken. We zouden hem graag deze prijs laten winnen, zodat hij nog een laatste keer erkend kan worden voor al het goede wat hij voor ons en vele anderen heeft gedaan.”
Marja Steijn
Docent Academie voor Sociale Studies Den Bosch
Loes van Leeuwen, student Social Work in Den Bosch
“Wat ik het mooiste aan Marja vind, is dat ze ons als personen ziet en niet als leerlingen. Ze ziet gelijk of het goed gaat of dat je hulp nodig hebt. Ondanks dat ze altijd erg druk is, heeft ze altijd tijd voor je. Als ik zeg dat ik niet lekker in mijn vel zit, gaan we samen zitten. Ze is een fijn luisterend oor. Daarnaast geeft ze ontzettend leuke lessen. Deze zijn persoonlijk, hierdoor is de klas open naar elkaar en zijn we erg close.”
Danisha Dhawtal, student Social Work in Den Bosch
“Zonder Marja zat ik allang niet meer op Avans! Ze was in het eerste jaar mijn Studieloopbaanbegeleider. Ik had een lastige periode achter de rug en Marja heeft me altijd gesteund. Ze maakte tijd vrij en ik kon haar altijd bereiken. Ze gaat door het vuur voor haar studenten. In het tweede jaar kreeg ik een andere begeleider maar toen het privé niet goed ging kwam ze terug in beeld. Ze kende me immers al goed vanuit het eerste jaar en geeft me een veilig gevoel waardoor ik alles tegen haar kan vertellen.”
Ines Muilwijk
Docent Academie voor Gezondheidszorg Breda
Birgit Vermeulen, student Verpleegkunde
“Niemand staat te springen om vakken als Anatomie of Pathologie. Maar als Ines de colleges verzorgt, komt het altijd goed. Zij is de enige docent die moeilijke stof inzichtelijk kan maken. En ze is nog grappig ook. Volgens mij kan ik namens de hele klas spreken als ik zeg dat we extra blij waren toen we wisten dat Ines onze werkgroep Klinisch Redeneren verzorgde. Iedereen kreeg er spontaan zin in. Toen we vertelden dat we haar nomineerden, was ze heel er gevleid. Ze grapte: ik wil helemaal geen bloemen, ik wil chocolade! De hele klas moest lachen, zo leuk is ze. Echt een docent waarvan je weet: die gaan we niet snel vergeten.”
Sanne Kats, student Verpleegkunde
“Er is niemand die zoveel tijd neemt om iets uit te leggen. Ines reageert altijd snel op mailtjes en helpt ons zelfs in haar vrije tijd. Ines is een mooi mens met een bijzondere gave om alles begrijpelijk te maken. Zij inspireerde mij om zelf docent te willen worden.”
Punt. Of had jij nog wat?