Avanslector New Marketing: ‘We gaan er niet meer vanuit dat de vrije markt alles oplost’

    Afgelopen vrijdag sprak de kersverse Avanslector Kaj Morel zijn lectorale rede uit. Als lector New Marketing pleitte hij voor een nieuw economisch model, waar marketing en bedrijven zich inzetten om waarde creëren voor de maatschappij en plaats van voor eigen winst gaan.

    Het is volle bak in de zaal van podium Bloos in Breda als Kaj Morel het podium opkomt. Een lector New Marketing die pleit voor een nieuw, socialistisch economisch model? Dat willen mensen horen. “Marketing is een reflectie van de maatschappij”, begint de lector. “En op dit moment is het de norm om zoveel mogelijk geld te verdienen.” Hij illustreert zijn punt met een huiswerkopdracht die zijn zoontje kreeg. Die moest lachende smileys tekenen bij kinderen met meer knikkers, en ontevreden smileys bij kinderen met minder knikkers. “Onze kinderen leren: meer bezit maakt gelukkig.”

    ‘Marketeers vormen, na politici, de minst vetrouwde beroepsgroep in Nederland’

    “Om diezelfde reden hebben marketeers het beste voor met hun organisatie, maar niet met hun klanten. Marketeers zijn lang niet zo begaan met het wel en wee van de wereld als ze ons willen doen geloven.” Hij haalt een column aan die marketinggoeroe Tadek Solarz schreef voor online platform Marketingfacts. “In de laatste fase van de productcyclus komen fabrikanten nog even met betekenis op de proppen. Met hipsterkoks die zakjes zoute poedervoeding moeten slijten, sigarettenfabrikanten die een rookvrije toekomst willen en olieboeren die het CO2-probleem willen aanpakken.”

    Betekeniseconomie
    “Marketeers vormen daarom, na politici, de minst vertrouwde beroepsgroep in Nederland.” Toch hoopt de lector het tij te keren. “Het neoliberalisme staat onder druk, we gaan er niet meer vanuit dat de vrije markt alles oplost.”

    Maar wat moet er dan in de plaats komen van het huidige economisch model? Morel schetst een alternatief, dat hij de betekeniseconomie noemt: een economie waarin gewetensvol handelen centraal staat en de gemeenschap voorop. Hij hoopt dat marketeers voorop zullen lopen bij de overgang naar de betekeniseconomie en zo het vertrouwen van de maatschappij herwinnen.

    ‘Ons onderzoek mag nooit in een la belanden’

    Serious game
    Samen met zijn collega’s van het expertisecentrum Sustainable Business heeft de marketingexpert grootse plannen voor Avans. “We willen bijdragen aan een nieuwe, duurzame manier van zaken doen. Ons onderzoek mag daarom nooit in een la belanden. Het hoort thuis op de tafels van het werkveld en in de lessen van Avans.”

    Om dat voor elkaar te krijgen ontwikkelt Morel een minor Betekenisvol Ondernemen, die twee keer per jaar te volgen is. Daarnaast werkt hij samen met studenten Social Work en het Avans Ondernemerscentrum om een serious game en lespakket te ontwikkelen voor student-ondernemers. “Op lange termijn willen we de betekeniseconomie ook betrekken bij het afstuderen van studenten. Dat is nog een hele klus. De studenten moeten daarvoor nieuwe theorie en methoden aanleren.”

    Godelieve Spaas sprak ook haar lectorale rede uit

    Godelieve Spaas
    Naast Kaj Morel gaf ook Godelieve Spaas een lectorale rede. Spaas doet wereldwijd onderzoek naar vormen van ondernemen die positieve sociale impact voor winst stellen en maakt net als Morel deel uit van het expertisecentrum Sustainable Business.

    Meer artikelen over

       

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.