Column: Portie teamwork

Het was maandagochtend half 9 (veel te vroeg), de tweede week van april (hooikoorts). Samen met een vriendin van mijn opleiding zat ik in het culturele St. Joost in Breda voor de kick-off van de zogenoemde AMX-week: Avans Multidisciplinary Experience. Een week waarin we ingedeeld zouden worden in groepjes met daarin studenten van andere opleidingen om ons te buigen over een actuele casus, bij een opdrachtgever in de buurt. (Althans, in de buurt… sommige studenten moesten twee uur reizen met het OV om bij hun opdrachtgever te komen, maar dat terzijde.)

Een multidisciplinair vraagstuk, een multidisciplinaire samenwerking: het beloofde een ware experience te worden die week. Nou, wij waren níet bepaald te overtuigen op maandagochtend met nog vijf volle dagen voor de boeg; voor een student een vrij intensieve week (zachtjes uitgedrukt).

Aangezien de AMX-week voor de meeste studenten vanuit hun opleiding verplichte kost (studiepunten) was, lieten we het maar over ons heen komen. Van tevoren was ik wat sceptisch: ingedeeld worden met studenten van andere opleidingen, iedereen denkt vanuit een ander perspectief en je kent elkaar niet. Kon dat wel goed gaan?

‘Het beloofde een ware experience te worden die week’

Ja, het kon goed gaan! Normaal gesproken kijk ik met projectgroepjes vanuit het communicatieperspectief naar vraagstukken, deze keer bekeek ik het met een Bouwkunde-, Civiele Techniek- en Finance & Controlstudent vanuit héél andere perspectieven. Ook liep ik tijdens de AMX-week rond in een bedrijf waar ik normaliter nooit zou komen: een ingenieursbureau is niet bepaald het eerste bedrijf waar ik als communicatiestudent aan denk voor stages of opdrachten.

Op maandag leerden we de opdrachtgever en elkaar als projectteam kennen, op vrijdag zetten we bij zowel de opdrachtgever als op Avans een overtuigende en winnende pitch neer. Een leerzame experience met een portie teamwork dat ik niet voor mogelijk hield!

Isabel Timmermans is derdejaarsstudent Communicatie in Breda