Daphne de Launaij Docent van het Jaar 2019!

Docent Daphne de Launaij mag zich een jaar lang Avans’ meest favoriete docent noemen. De docent bij de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM) in Breda kreeg de meeste stemmen van studenten en docenten. “Ik vind het heel tof!“

De Launaij werd donderdagmiddag sneaky uit een assessment getrokken voor een, wat zij dacht, taartmoment met alle collega’s van de Bredase academie. Daar werd zij echter verrast met een bokaal en bos bloemen door adjunct-directeur Ingrid Kremers. “Tijdens je beoordelingsgesprek vorige week hadden we het nog over de verkiezing. Jij had nog niets gehoord, maar stiekem wist ik het toen al.”

“Je bent inhoudelijk sterk en enorm betrokken”, zegt Kremers tegen de ATGM-docent. “Voor je studenten sta je altijd klaar.” De Launaij was oprecht verrast door de uitreiking. “Ik had het echt niet verwacht, ondanks mijn fanatieke en enthousiaste studenten. Je bent toch met z’n vijven genomineerd.”

Hart van goud
Haar studenten nomineerden De Launaij onder andere om haar hart van goud. Student Sanne Thewessen: “Je kunt altijd bij haar terecht, of het nu goed of slecht gaat. Ze heeft altijd tijd om te helpen en heeft ze dat niet, dan maakt ze dat wel.” Zij en medestudenten Naomi van Berkel en Larissa van Oosterwijk deelden alle drie dat De Launaij zelfs op haar vrije dagen op haar fiets stapt om studenten te helpen.

31 procent van de stemmen
Er werd dit jaar bijna 2500 keer gestemd via de website van Punt. De Launaij kreeg 31 procent van de stemmen, waarmee ze de andere vier genomineerden voorbleef. Wijlen Robert de Vaan, docent Academie voor Industrie en Informatica, Den Bosch, werd tweede met 22 procent van de stemmen. Derde in de verkiezing werd Ines Muilwijk, docent Academie voor Gezondheidszorg, Breda. Marja Steijn, docent bij de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch en Peter van der Linde, docent Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu in Den Bosch en Breda, eindigden op respectievelijk de vierde en de vijfde plek.

Eerdere winnaars
Het is de elfde keer dat Punt de verkiezing organiseert. De eretitel gaat dit jaar voor het eerst in zes jaar naar Avans Breda. Vorig jaar mocht Helga Donga, oud-docent bij de de opleiding International Business and Languages in Den Bosch, de beker in ontvangst nemen. Nina van Ingen, docent Verpleegkunde, was de winnaar in 2017. Voorafgegaan door Brian Kayes, docent bij de Academie voor Industrie en Informatica.