Deze app voorspelt psychische problemen bij jongeren

Foto: Pexels.com

Je leest en hoort het regelmatig: veel jongeren kampen met psychische problemen zoals somberheid en depressie. Voor die groep is er nu de app G-Moji, een zelfhulp app die jongeren met psychische problemen wil helpen hun emoties zichtbaar te maken.

Uit recent onderzoek van het CBS blijkt dat 8 procent van de 12- tot 25-jarige jongeren psychisch ongezond is. Ruim een derde van de jongeren die psychische problemen hebben, zegt in de afgelopen twaalf maanden een depressie te hebben gehad.

Prestatiedruk
Bij studenten wordt de toenemende prestatiedruk als belangrijke oorzaak gezien voor de stress, angststoornissen en burn-outverschijnselen. Studenten zijn bijvoorbeeld bang voor een hoge studieschuld en raken in paniek van studievertraging. Daarnaast zouden sociale media tot FOMO leiden: Fear of Missing Out. Studenten gebruiken ook steeds vaker concentratiebevorderende middelen als amfetamine en Ritalin.

Uit onderzoek blijkt dat het slaapritme, de sociale activiteiten en de frequentie van sporten, veel zeggen over de psychische gezondheid van jongeren. De app G-Moji, moet daar bij aansluiten.

Lees ook: Actieplan moet angst en depressie onder studenten tegengaan

Pilot
Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) startten eerder al met een kleinschalige pilot. Daarbij gebruikten 32 jongeren met psychische problemen drie maanden de G-Moji app. De onderzoekers verzamelden samen met de Amerikaanse universiteiten MIT en Harvard alle data van die jongeren. Er werd gekeken hoe vaak jongeren bellen, hoeveel ze bewegen en hoe laat ze gaan slapen. En elke dag verstuurden de deelnemers een emoticon die het beste liet zien hoe ze zich voelden.

Zelfmoordpoging
In die pilot-periode deden twee meisjes een zelfmoordpoging. De onderzoekers zagen bij hen een ander patroon in de emoticons. Waar de meisjes eerst vaker positieve emojis verstuurden, werden die later steeds vaker negatief.

Vanuit de Academie voor Sociale studies van Breda, wordt binnenkort een bijeenkomst georganiseerd over G-Moji. Jongeren die geïnteresseerd zijn in de app of mee hebben gedaan aan het onderzoek, zijn welkom. Meer informatie volgt binnenkort op onze site.

Doe mee met het onderzoek
Voor het doorontwikkelen van de app zijn de onderzoekers nog op zoek naar jongeren zonder psychische problemen die de app een maand willen gebruiken. Ben je geïnteresseerd in de app? Ga dan naar G-Moji.nl en meld je aan voor het onderzoek.

zhfzzyc

M'n moeder betwijfelt of het klopt of er alleen jongeren zonder psychische problemen worden gezocht voor het onderzoek.

2019-06-06 23:49:11