Enorme drukte studentensportcentrum Tilburg: ‘Moeten we Avansstudenten nog wel toelaten’

Het is druk en op sommige dagdelen héél druk in het studentensportcentrum in Tilburg. Ook Avansstudenten sporten daar voor 134,95 euro per jaar. Tilburg University (TiU) neemt diverse maatregelen tegen de drukte: bepaalde abonnementen worden duurder en vrienden van studenten en medewerkers zijn niet meer welkom. De medezeggenschapsraad van de universiteit vraagt zich af of dat genoeg is.

De studenten van de TiU blijven het lage jaarabonnement van 134,95 euro betalen. Dat geldt ook voor studenten van Avans en Fontys, die instellingen betalen mee aan het sportcentrum. Studenten van andere universiteiten blijven welkom voor dat bedrag. Wie in Nederland aan een universiteit studeert, kan bij alle universitaire sportcentra terecht en dat blijft zo. Daarnaast blijven medewerkers en gepensioneerden van de universiteit, en medewerkers van Fontys, het iets hogere tarief van 158,95 euro betalen, zo schrijft Univers.

Scholieren van 5 havo en 6 vwo gaan van het laagste tarief naar het hoogste, komend jaar is dat 354,95 euro. Alumni van de universiteit blijven niet langer tien jaar welkom, maar vijf jaar. Bovendien betalen ze vanaf het tweede jaar ook het hoogste tarief. Verder gaan medewerkers van basisschool Rendierhof, Sint Jozefmavo en Theresialyceum en studenten van andere instellingen de volle mep betalen. Vrienden van studenten, die doet dit jaar ook een abonnement konden afsluiten, zijn helemaal niet meer welkom.

Zwaar probleem
De medezeggenschapsraad van de TiU vraagt zich af of de maatregelen genoeg zoden aan de dijk zetten. Moeten Avansstudenten nog wel toegelaten worden, vraagt Korine Bor van TiU International tijdens een commissievergadering over het onderwerp. “Het is een zware opmerking, maar we zitten ook met een zwaar probleem.”

Het is druk, maar “er is geen enorme crisis met de drukte”, reageert vicevoorzitter van het CvB Paulina Snijders. Er wordt volgens haar gekeken naar wat de hogescholen bijdragen en wat de universiteit ervoor terugkrijgt. Deze constructie is juist in het leven geroepen zodat niet elke hoger onderwijstelling zijn eigen sportcentrum hoeft te bouwen.

In 2023 gaat het sportcentrum uitbreiden. Dan komt de naastgelegen moskee vrij.