Foutje bedankt: 45 UvA-rechtenstudenten alsnog een onvoldoende

illustratie: Julika Runow

Blije UvA-studenten die dachten hun tentamen Europese rechtsgeschiedenis te hebben gehaald, kwamen bedrogen uit. Zij zagen hun voldoende door een vergissing veranderen in een keiharde onvoldoende.

Begin deze week zette de rechtenfaculteit van de Universiteit van Amsterdam per abuis verkeerde resultaten online, meldt het Parool. Pas na publicatie van de deelcijfers bleek dat de zogenoemde ‘raadkanscorrectie’ – die voorkomt dat studenten een voldoende bij elkaar kunnen gokken – nog niet was toegepast. Na de herberekening hadden 45 van de 333 rechtenstudenten plots een onvoldoende.

Een woordvoerder van de UvA liet de krant weten dat de fout binnen enkele uren was gecorrigeerd en noemde het incident “vervelend” voor de studenten.