Genomineerden Avansdocent van het Jaar 2019 aangenaam verrast: ‘Hè, wat, hè?’

Marja Steijn (ASH), Daphne de Launaij (ATGM), Ines Muilwijk (AGZ) en Peter van der Linde (ATGM) maken kans op de titel Avansdocent van het Jaar 2019. Robert de Vaan (AI&I) is postuum genomineerd voor de titel.

Marja Steijn

Docent Academie voor Sociale Studies Den Bosch

“De nominatie is heel verrassend. Een student stuurde een tijd terug in de appgroep waar ik ook in zit: ‘Nomineer Marja.’  Zelf heb ik geen Facebook, maar ik kreeg af en toe wel screenshots van de reacties onder het bericht.
Die appgroepen met studenten zeggen misschien wel wat? Ik heb er een met elke mentorklas. Het is een fijne manier om in contact te zijn met studenten. Het is laagdrempelig, snel en toegankelijk. Veel studenten bij Social Work kennen mij ook omdat ik studieadviseur ben. Niet om hen te vertellen welke studie ze anders kunnen doen, maar meer als begeleider. Elke avond kijk ik welke afspraken ik de volgende dag heb en stuur ik hen een appje.
Een oud-directeur zei ooit dat ik authentiek ben. Dat was een mooi compliment. Met mij is het zoals ze in het Engels zeggen: je krijgt wat je ziet. Tijdens evaluaties krijg ik terug dat ik gezellig ben. Niet dat het grappen en grollen is, maar dat ik laagdrempelig ben. We moeten het samen goed hebben. Tegelijkertijd ben ik ook duidelijk. Ik ben een coachende docent en noem mezelf vaak de spreekwoordelijke stok achter de deur.
Tegelijkertijd denk ik bij mijn nominatie dat er nog heel veel andere docenten rondlopen die het verdienen.”

Stem op Marja

Peter van der Linde

Docent Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu Den Bosch en Breda

“Ik was even confuus toen ik het hoorde! Ik dacht: oh ja, dat kan ook nog. Het is een hele mooie blijk van waardering. En ik weet wel dat studenten mij als docent waarderen, dat blijkt uit evaluaties. Maar dit is ontroerend, vooral zo zwart op wit.
Ik vind het als docent mooi om op beperkte schaal het verschil te kunnen maken. Bijvoorbeeld wanneer een student tijdens de uitleg voor zich uit staart omdat de materie  lastig is. En ineens gaat het licht aan en begrijpt de student het wel.
Je moet het eigenlijk aan de studenten vragen, maar ik denk dat ik hen kan laten inzien hoe mooi het vak is. Dat doe ik ook door in te gaan op wat ze echt willen weten. Terwijl ze het verder wel zelf moeten doen. De afstand tussen hen en mij is vrij klein, ik wil niet als docent hoog verheven boven hen staan. Ik hoop dat ze dat oppikken. Het moet vooral leuk zijn en ik denk dat ze mijn enthousiasme waarderen.”

Stem op Peter

Daphne de Launaij

Docent Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu Breda

“Toen ik het hoorde was ik heel verbaasd! Hè, wat, hè?, dacht ik. Boven in de mail stond in het groot ‘embargo’ erbij. Collega’s mocht ik het niet vertellen dus ik heb meteen maar mijn vriend gebeld, die werkt niet bij Avans.
Ik heb van tevoren niet zoveel meegekregen van de verkiezing. Een collega zei een keer tussen neus en lippen door dat studenten mij nomineerden. En ik las de berichten af en toe via iAvans, maar keek niet naar de reacties op Facebook of onder het bericht.  Maar ik voel me heel vereerd.
Collega’s en de directeur en adjunct-directeur van ATGM kwamen me feliciteren toen het bekend was. Collega’s delen op Facebook dat iedereen op mij moet stemmen en door het gebouw hangen posters met eenzelfde oproep.
Waarom studenten mij hebben genomineerd? Ik heb het er kort over gehad met mijn projectgroep. Zij zeiden dat ik goed bereikbaar ben en altijd wil helpen. En dat ik betrokken ben. Ik doe vooral gewoon mijn best en probeer dat over te brengen. Ik ben blij dat dat klaarblijkelijk lukt.”

Stem op Daphne

Ines Muilwijk

Docent Academie voor Gezondheidszorg Breda

“Een paar studenten zeiden vorig jaar dat ze me wilden nomineren. Dit jaar hebben ze het weer opgepakt en dat is dus blijkbaar geslaagd. De nominatie is echt super leuk! Ik was heel enthousiast toen ik hoorde dat ik ben genomineerd. Ik ben nog relatief nieuw bij Avans, in augustus werk ik hier drie jaar. Dus dan doe ik iets goed geloof ik.
Zelf ben ik ook nog wat jonger en ik kijk altijd naar wat ik tijdens mijn studie waardeerde in docenten. Dat probeer ik mee te nemen. Ik ga enigszins relaxed met de studenten om en connect goed met hen. Dat merk ik terug in de sfeer. Het is belangrijk dat de studenten hard en serieus werken, maar het moet ook leuk zijn.”

Stem op Ines

Robert de Vaan

Docent Academie voor Industrie en Informatica Den Bosch

Bossche Studenten Communication & Multimedia Design (CMD) van de Academie voor Industrie en Informatica, nomineerden in groten getale postuum Robert de Vaan.

Geert Gooskens en Marion Tillema, opleidingscoördinatoren, spreken namens het CMD-team: “We vinden de nominatie een ontroerend gebaar dat een teken is van Roberts betrokkenheid bij onze studenten. Studenten hadden aan Robert niet alleen een bevlogen docent, maar ook iemand bij wie ze terecht konden.”

Stem op Robert