Kunststudent Luuk gekroond tot Miss Travestie Noord-Brabant 2019

Dragqueen Emily Salvia, in het dagelijkse leven kunststudent Luuk van de Ven, won vrijdagavond de titel Miss Travestie Noord-Brabant 2019. Een droom die uitkomt. “Wat een avond… Ik heb bewezen dat je ook een Miss kunt worden als je je creatieve en rare kant laat zien!”

Luuks eerste jaar als drag zit vol persoonlijke overwinningen en kippenvelmomentjes, vertelde hij een tijd geleden. Daar mag hij nu nóg een extra overwinning aan toevoegen: Miss Travestie Noord-Brabant 2019. Vorig jaar waagde hij ook al een poging, maar strandde in de halve finale. “Dit jaar ga ik er met de kroon vandoor!” deelt hij daags na zijn overwinning, nog helemaal verwonderd. “Ik besef het nog steeds niet helemaal.”

Zes verschillende outfits gingen mee in de koffer naar de wedstrijd. Waaronder een bekendmakingsoutfit. “Die moet mee, mocht je winnen.” Voor een voor zijn optredens klom Luuk op het podium met een handpop. “Met het winnen laat ik zien dat ook dít drag is.”

De Kunststudent is geen gepolijste dragqueen zoals je die meestal ziet. Eerder een buitenbeentje in de scene. Mét een boodschap die hij onder andere via zijn theatervoorstelling, vlogs, optredens én nummers incluis video’s verspreidt.

Landelijk podium
“Het fijne is: winnen is top! Maar met deze titel nemen mensen me serieuzer. Drag is niet zomaar een hobby. Ik kan echt wat betekenen en mensen bewust maken.”

Lees ook: Uitgescholden en belachelijk gemaakt op Dumpert, maar Kunststudent en dragqueen Emily weet wel beter

Dankzij de prijs ligt nu ook in oktober de landelijke Miss Travestie verkiezing in het verschiet. “ik sta straks tussen grote namen waar ik vroeger fan van was!” Luuk heeft nog ruim de tijd om na te denken over imponerende optredens. “Wat ik ga doen, weet ik nog niet. Maar ik heb nu de shine om maatschappelijke onderwerpen aan te snijden. Ik heb nu een stem.”