Mag het wat stiller? Myla onderzocht geluidsoverlast in Avansgebouw

Hoe voorkom je geluidsoverlast in de Avansgebouwen? Dat vroeg vierdejaars Bouwkundestudent Myla Gonzalez Alonso zich af. Ze onderzocht het in de nieuwe studieruimte aan de Cobbenhagenlaan.

“Hier stond eerst de ICT-balie”, wijst Myla. “Daar zijn studieplekken voor in de plaats gekomen.” Het geheel ziet er kaal uit, de banken en tafels lijken zonder erbij na te denken in de ruimte te zijn geplaatst. “Je kunt hier prima studeren maar door de vorm van het gebouw komt hier veel geluid samen. Dat is hinderlijk wanneer je je wilt concentreren. Ik vroeg mij af: hoe kan ik dat verbeteren? Bovendien voelt de Cobbenhagenlaan zo kaal van binnen, het gebouw kan wel wat aandacht gebruiken.”

Een aantal weken eerder werd de kersverse studieruimte nog opgesierd door hippe kamerplanten en moswanden. Die moesten het omgevingsgeluid dempen. Om te testen of het werkte, deed Myla twee metingen van elk vier weken. Of de planten daadwerkelijk geluidshinder tegen gaan, is echter niet duidelijk. In de tweede periode maakten namelijk veel minder studenten gebruik van de ruimte, waardoor het sowieso een stuk stiller was. Wat wel uit het onderzoek blijkt: meer geluid is niet altijd erg. Juist tijdens de stille periode gaven meer studenten aan last te hebben van geluidshinder. Myla heeft daar een verklaring voor. “Als er genoeg achtergrondgeluid is, kun je niet meer meeluisteren met gesprekken van anderen en word je daardoor niet afgeleid.”

Zo zag de stilteruimte eruit tijdens Myla’s onderzoek. Nu zijn de planten en moswanden weggehaald.

De randjes opzoeken
Myla kreeg begeleiding van promovendus Ella Braat-Eggen bij het Expertisecentrum Technische Innovatie van Avans. Dat ze daar terechtkwam, is geen toeval. “Ik heb altijd getwijfeld of Bouwkunde de juiste opleiding is voor mij. Daarom zoek ik altijd naar de randjes van de opleiding. Daar vind ik onderwerpen vind die mij prikkelen. Mijn studieloopbaanbegeleider weet dit en tipte me over het project.”

Ook nu ze klaar is, houdt het project de student bezig. “Ik ben kritisch op de resultaten. Aan de ene kant vallen gesprekken in een stille omgeving meer op, aan de andere kant gaf veertig procent van de studenten die ik ondervraagde aan dat ze oordopjes gebruiken om zich af te sluiten van omgevingsgeluiden. Zij hebben duidelijk behoefte aan een stillere studeeromgeving.”

‘Avans moet stilte faciliteren’
Myla weet al hoe Avans daaraan tegemoet kan komen. “Met stukjes vilt onder de meubels is het geschraap van bewegende stoelen verleden tijd en deuren kun je zo afstellen dat ze minder hard dichtslaan. Daarnaast moet elke locatie een stille studieruimte krijgen. Bij de Cobbenhagenlaan is er al zo’n ruimte, maar die is niet afgesloten en ligt direct naast het rumoerige Xplora. Dat moet anders. Avans moet stilte faciliteren.”

“Er is altijd veel aandacht voor het uiterlijk van een gebouw, maar het is ook belangrijk om rekening te houden met wat er in het gebouw gebeurt. We moeten Psychologie en Bouwkunde combineren om mensgerichter te bouwen. Daar wil ik later als adviseur mee aan de slag.” Ook met de nieuwe studieruimte is ze nog niet klaar. “Ik werk aan een offerte om de ruimte opnieuw in te richten. Dan kan ik alvast in het klein beginnen.”