Recensie: De mooiste vrouw van de wereld betovert de lezer in al haar goorheid

Rundvleessalade die van de smerige grond wordt gegeten, dat beeld blijft lang bij na het lezen van De mooiste vrouw van de wereld. In zijn tweede roman beschrijft Jonah Falke op weergaloze wijze de Nederlandse onder- en bovenklasse.

Hoofdpersoon Jonah leidt een ideaal leven. Zijn knappe vriendin heeft een uitstekende baan waardoor hij niet hoeft te werken. Ze heeft wel een kinderwens en dat zit hem niet lekker.

Als Jonah zijn frustratie uitleeft in een bordeel ontmoet hij Hugo, die hem vraagt om voor ‘de mooiste vrouw van de wereld’ te zorgen wanneer hij met zijn Roemeense zigeunerband op tour is. Dan begint Jonahs tweestrijd tussen de wereld van de succesvolle mensen en het vrolijke niemandsland aan de onderkant van de maatschappij, waar de vrouwen betast willen worden, er rundvleessalade in de gordijnen wordt gesmeerd, en men drinkt en danst op wilde muziek tot iedereen erbij neervalt.

Misselijkmakend
De mooiste vrouw van de wereld, leest als een film. Het is in een razend tempo en erg beeldend beschreven. De details in het boek zijn zo goed dat ze af en toe misselijkmakend zijn. Falke neemt je mee op toer met zigeuners, maar ook op familiebezoek bij een echtpaar dat zoveel geld heeft dat ze van gekkigheid niet weten wat ze ermee moeten doen.

De tweestrijd die gaande is bij hoofdpersoon Jonah is bijna voelbaar. Ben je op zoek naar een heerlijk Nederlands boek? Laat je dan betoveren door de mooiste vrouw van de wereld.