Studiekiezer oneens met intelligentietest: ‘Ik vind het raar dat die zo zwaar telt’

Illustratie: Kim Bell

Een toekomstige student wil dolgraag haar bacheloropleiding Fysiotherapie bij Avans volgen. Omdat Fysiotherapie erg populair is, moet ze deelnemen aan een selectieprocedure. Vanwege haar score op de intelligentietest, mag ze de opleiding niet volgen. Ze tekent bezwaar aan bij het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (COBEX).

De studiekiezer scoorde op nagenoeg alle onderdelen van de selectieprocedure goed, maar uiteindelijk kostte de capaciteitentest haar de nek. Onterecht, vindt ze. “Het is een momentopname. Ik begrijp niet dat het zo doorslaggevend is.”

‘Ik kan niet presteren onder druk’

Tijdens de zitting is de deelnemer zichtbaar geëmotioneerd. “Ik weet dat ik laag heb gescoord op de intelligentietest”, begint ze. “Ik kan niet presteren onder druk. Dat is waarschijnlijk waarom het zo slecht ging. Ik wist niet eens dat we getoetst zouden worden. Ik vind het zo raar dat de test zo zwaar telt.”

“Werden deelnemers daar van tevoren niet over geïnformeerd?”, vraagt de voorzitter aan de aanwezige coördinator en directeur van de opleiding Fysiotherapie. “Zeker wel”, reageert de opleidingscoördinator. Die informatie staat volgens haar in de algemene beschrijvingen.

De student erkent dat ze dat over het hoofd heeft gezien. “Zonde”, constateert de voorzitter, waarna hij zich richt op de deelnemer. “Als je het wel had geweten, dan had je kunnen oefenen. Dat scheelt een slok op een borrel, weet ik uit ervaring.”

Het docentlid van het COBEX vraagt de aanwezige coördinator hoe het rangnummer tot stand komt. “Het motivatiefilmpje, de vooropleiding, de casus, de intelligentietest: ze tellen allemaal mee”,  licht de coördinator toe.

Heel hoog
Toch lijkt het erop dat de capaciteitentest zwaarder meetelt, want de deelnemer heeft een zeer laag rangnummer, terwijl ze op alle andere onderdelen hoog heeft gescoord. “Het aantal aanmeldingen was dit jaar heel hoog”, verklaart de coördinator.

Ze licht ook toe waarom er überhaupt een numerus fixus geldt voor Fysiotherapie: “Wij vinden het heel belangrijk dat er niet teveel fysiotherapeuten worden opgeleid. De markt is verzadigd. Als we vasthouden aan de 190 studenten, kunnen we een stabiel docententeam en stageplaatsen bieden.”

‘Wat heel erg voor jou pleit, is dat je graag naar Avans wilt’

Charmant
Even later richt ze het woord aan de deelnemer. Ze noemt het bezwaar “dapper” en besluit dat het “charmant” is dat ze zo betrokken is bij Avans. “Wat heel erg voor jou pleit, is dat je graag naar Avans wilt, terwijl er bij andere hogescholen geen numerus fixus geldt.”

De academiedirecteur merkt verder op dat het bezwaar van de deelnemer uitzonderlijk is. “In de drie jaar dat we het op deze manier doen, hebben wij nog nooit bezwaren gehad. ” Waarna ze vervolgt: “We willen geen precedent scheppen voor anderen. Dit is de set van criteria waar we al enige ervaring mee hebben.”

Uitspraak
Het COBEX verklaart het beroep van de deelnemer ongegrond. Ze heeft zich inmiddels ingeschreven bij de opleiding Fysiotherapie in Eindhoven.