Column: Eindejaarsdip

‘Het einde is in zicht, nog maar een paar toetsen. Even voor deze leren en dan zijn we gewoon klaar!’ Dat is de gedachte die een dag voor het tentamen door m’n hoofd galmt terwijl ik toch nog een aflevering van Lucifer opstart om 1 uur ’s nachts. Het zal voor de meeste wel herkenbaar zijn: de eindejaarsdip. Waar de motivatie gedurende de rest van het jaar langzaamaan steeds lager wordt, heeft het nu de bodem van een heerlijke warme zee bereikt.

‘Bijna poëtisch zitten zeveren over je persoonlijke voortgang’

Of dit komt door het warme weer (wanneer het niet aan het onweren is), het uitzicht op de geboekte vakantie, of de liters bier die op het terras vloeien, ik heb geen idee. Maar één ding is zeker: de motivatie is ver te zoeken. Ondanks dat moet iedereen nog strijden voor de punten om op vakantie te kunnen, die P binnen te slepen, of een positief BSA te krijgen. Voor de meeste eerstejaarsstudenten zal het portfolio zeker een ‘hoogtepuntje’ zijn geweest van de afgelopen weken. Heerlijk zesduizend woorden aan zelfreflectie gepaard met een fijne dosis tijdsdruk resulteerde bij de meesten van ons in slapeloze nachten. Het bijna poëtisch zitten zeveren over je persoonlijke voortgang is voor het grootste deel van de studenten de nachtmerrie die aan het einde van het jaar loert en wij zijn hier zeker geen uitzondering op.

Toch noodzaakt het wel tot een terugblik op het jaar. Het is grappig hoe je kan terugdenken aan een studiejaar als een drukke, maar toch ontzettend leuke tijd. Gedurende het jaar heb ik mensen leren kennen en zich zien ontwikkelen tot hoe ik ze nu ken, positief of negatief. De vrienden die ik gedurende het jaar heb leren kennen laten de stress en de conflicten eigenlijk in het niets vallen. Alle avondjes uit overschaduwen de gedachte van problemen gedurende het jaar volledig. Uiteindelijk kijk ik en hopelijk jullie ook,  terug op een ontzettend leuk studiejaar.

Dani Vos is eerstejaars Communicatie in Breda