Drinken we volgend festivalseizoen allemaal het glitterbier van Avansstudent Phoebe?

Bedenk een unieke, instagramwaardige bierervaring voor millennials. Dat was de afstudeeropdracht van Phoebe Peters. De student Business Innovation kwam met glitters, kleur en smaakstoffen die je zelf naar eigen voorkeur aan je bier kan toevoegen. Het lijkt een hit te worden. “Al mijn vriendinnen willen glitterbier mee als ze naar een festival gaan.”

Phoebe liep stage bij Swinkels Innovations, een onderdeel van biergigant Royal Swinkels Family Brewers dat onder andere biermerken Palm en Bavaria in handen heeft. “Op dag één kreeg ik een rondleiding door de brouwerij. Die is zo groot, ik was best geïntimideerd. Ik vroeg me af: hoe kan ik hier ooit iets veranderen?”

Het idee voor glitterbier ontstond per toeval. “Het team waar ik stage liep dacht dat het bij jongeren onder de 25 jaar heel hip is om ranja bij het bier te doen. Dat heb ik onderzocht en het bleek niet te kloppen. Minder dan vijf procent van de jongeren die ik ondervroeg, had er zelfs nog nooit van gehoord. Wat ik wel veel hoorde: jongeren zijn op zoek naar Instagrammable ervaringen. Toen kwam ik op het idee om toevoegingen te maken waarmee ze zelf hun bier kunnen customizen.”

Plakkerige lavalamp
En dus bedacht Phoebe een hele serie smaken, kleurstoffen en glitters voor in het bier. Die wil ze aanbieden op festivals. Festivalgangers kunnen een flacon naar eigen voorkeur vullen en die meenemen zodat ze altijd en overal een kleurrijk, instagramwaardig biertje kunnen mixen.

Makkelijker gezegd dan gedaan, bleek al gauw. Een eerste poging om kleur, smaak en glitter toe te voegen aan bier leidde tot wat Phoebe beschrijft als een plakkerige lavalamp. “Ik kwam erachter dat bier een delicate drank is. Je kunt niet zomaar dingen erin mixen. Heel even zag ik mijn plan in duigen vallen.” Phoebe werd gered door een collega in het bierlaboratorium. “Die vond het interessant wat ik wilde doen en kwam met een oplossing.”

Het concept was al bij de eerste test een succes. “Toen we op een festival gingen testen, waren we in no-time door onze voorraad heen. Iedereen wilde het proberen.” Ook nu wordt krijgt ze regelmatig de vraag of ze nog een voorraad heeft liggen. “Al mijn vriendinnen willen glitterbier mee als ze naar een festival gaan.”

Glow-in-the-dark?
Nu Phoebe is afgestudeerd, wil ze wellicht verder met haar idee. “Het hangt ervan af hoe de directie van Swinkels Family Brewers erover denkt. Binnen Bavaria krijg ik in ieder geval al positieve reacties. Als ik groen licht krijg, heb ik een jaar om het concept verder uit te werken. Ik wil graag een glow-in-the-dark variant te maken. Als de zon dan onder gaat bij het festival, zie je plotseling alle biertjes oplichten. Hoe gaaf is dat?”

En wat is Phoebe’s lievelingscombinatie? Gouden glitters, aardbeiensmaak en oranje kleurstof. “Het smaakt een beetje naar kriekbier, lekker fris. De oranje kleur is perfect als je de Leeuwinnen wilt aanmoedigen op het WK-voetbal.”

De glitterflacon van Phoebe