Jongeren recenseren gemeentes, politici en merken die straattaal gebruiken: “Broer, ik krijg brain damage van deze shit”

    Wat is het toch met bedrijven of ambtenaren die geloven dat ze jongeren kunnen aanspreken door het gebruik van straattaal? Kunststudent Jonno Vaes verzamelde voldoende ‘cringe’ beeldmateriaal. “Negen van de tien keer slaan ze de plank mis.” Voor een nieuwe pilot filmde hij de reacties van anderen uit de hiphopscene terwijl zij naar het materiaal keken. “Bedrijven moeten stoppen met het kapitaliseren van de jongerencultuur.”

    “PvdA’er Lodewijk Asscher die Lit rapt, of rappende politieagenten. Of die reclame van Mora, die is ook écht verschrikkelijk! Bedrijven en winkels interpreteren straattaal verkeerd en gebruiken het dus ook verkeerd in de hoop jongeren aan te spreken. Ik heb zoveel vreselijke voorbeelden.”

    Jonno verzamelde voldoende beeldmateriaal en zijn plaatsvervangende schaamte werd bevestigd door vrienden en leeftijdsgenoten. “Zoveel mensen vinden het tenenkrommend. Cringe is wel echt het juiste woord.”

    Nek je die?
    Voor zijn afstuderen bedacht Jonno de nieuwe pilot Nek je die?. Zelf zit hij al jaren in de hiphopscene en liep stage bij Top Notch. “Ik wilde mijn interesses en opleiding combineren. Allerlei ideeën kwamen voorbij. Veel potentiële concepten kwamen voorbij, toen ik dacht: de reacties van andere jongeren als doelgroep moet de kern vormen.” De jongeren in de video zijn opkomende rappers en artiesten. “Jongens uit de juiste cultuur.”

    “Ik ben random in een groepsapp beland en pitchte die jongens mijn idee. Ze waren razend enthousiast. Ik zit nog steeds in de app. Ze zijn helemaal hyped en hebben zin in een volgende video. De jongens zeiden: dit is echt nodig. Ze vonden het geweldig om te doen.”

    Hoe dan wel
    (Reclame)bedrijven moeten jongeren betrekken in de strategie, volgens Jonno. “Negen van de tien keer slaan reclames de plank mis. Jongeren voelen zich niet begrepen, dit is niet the way.” Jonno’s suggestie: “Neem die jongeren uit de hiphopscene in dienst in plaats van zelf dingen te bedenken.
    De hiphopcultuur is groot en wordt alleen maar populairder. Daar moeten ze op inspelen.”

    Top 3 cringe naast politici, ambtenaren en bedrijven
    1. Natasha uit Boxtel die Huts merch verkoopt.
    2. Oudere mensen die straattaal proberen te praten. Of jongeren die het aan ouderen proberen te leren.
    3. Kakkers of corpsballetjes die straattaal praten.

    Meer artikelen over

       

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.