Living the dream? Oud-student Douwe van Schie reist, woont en werkt in camperbusje

Wat te doen als je net klaar bent met je studie? Een lange reis, of toch eerst werken? Oud-student Business Innovation in Den Bosch Douwe van Schie kocht een camperbusje en deed het allebei.

Twee jaar geleden studeerde Douwe af. “Ik wilde meer van de wereld zien”, herinnert hij zich. “Maar dat houd je niet lang vol. Op een gegeven moment is je spaargeld op en moet je toch van negen tot vijf gaan werken. Dat wilde ik voorkomen, ik wilde blijven reizen.”

Douwe kocht een camperbusje en ging aan de slag als freelance marketeer en grafisch designer. Terwijl hij op zijn laptop aan opdrachten werkte, reisde hij met zijn busje en surfboard door Frankrijk, Spanje, Marokko en Portugal. Sinds de alumnus vertrok, is hij maar drie maanden in Nederland geweest. Op dit moment staat het busje geparkeerd en huurt Douwe een appartement in Lissabon. In september vliegt hij met een jeugdvriend en Business Innovation-alumnus Loek Ofman af naar de Filipijnen en Indonesië om daar samen te werken en te reizen.

Hoe betaal je al dat rondreizen?
“Ik had het geluk dat de bedrijven waar ik stage had gelopen, graag met me verder wilden werken. Zo kwam ik aan mijn eerste freelance-opdrachten. Via die eerste contacten kreeg ik weer nieuwe klanten en zo ging het als een sneeuwbal verder. Veel geld verdiende ik eerst nog niet, maar dat was ook niet nodig. Vaak zien mensen mijn reis als een eindeloze vakantie, maar dat is het niet. Op vakantie geef je vaak veel geld uit, ik probeer dat juist niet te doen. Ik zie mijn reis als een levensstijl en die houd ik zo goedkoop mogelijk.

Als ik in mijn busje rondreis, hoef ik bijvoorbeeld geen appartement te huren. De meeste nachten slaap ik gratis in de natuur. Daar kun je weinig geld uitgeven, zelfs als je dat wel wil. Bovendien koop ik weinig nieuwe spullen. Die kan ik toch niet kwijt, mijn busje is daar veel te klein voor. Ik heb geleerd dat ik weinig nodig heb. Geef mij een laptop en een surfboard en dan ben ik al helemaal blij.”

‘Geef mij een laptop en een surfboard en ik ben al helemaal blij’

Hoe praktisch is het om in een camperbusje te wonen?
“Het went snel. Eerst voelde het bijvoorbeeld erg onhandig om te koken in het minikeukentje van mijn busje, maar na een tijdje ging dat prima. Douchen is ook geen probleem. Ik maak gebruik van stranddouches of ik betaal een paar euro om op een camping te douchen. Dankzij de gratis roaming in de EU, kan ik overal makkelijk op internet. Als ik op mijn laptop werk en internet nodig heb, maak ik van mijn mobiel een hotspot.

De grootste uitdaging was het alleen zijn. Zeker in de eerste weken, toen ik door Frankrijk reisde, was ik erg alleen. Er waren weken waar mijn enige menselijke contact met de caissière in de supermarkt was. In Spanje en Portugal is het een stuk beter. Daar zijn meer mensen die vanuit een busje leven en heb je dus meer contact met anderen.

Wat soms ook stress oplevert: als freelancer heb je geen vast inkomen. Geen opdrachten betekent geen geld. Ik leef dus continu in onzekerheid. Toch heb ik het er wel voor over want ik krijg er veel vrijheid voor terug. Ik zou het nooit willen opgeven.”

Waarom bleef je toch in Lissabon?
“Ik had behoefte aan structuur, dan krijg ik meer gedaan. In mijn busje kan ik geen routine opbouwen, je weet ’s ochtends niet waar je ’s avonds slaapt. In Lissabon ben ik samen met jeugdvriend en Business Innovation-alumnus Loek Ofman een eigen bedrijf gestart. Het idee zat al een tijdje in mijn hoofd, maar nu kwam ik er eindelijk aan toe.

Eén van de kaarten die Douwe maakte voor een klant van WeMapJourneys

Ons bedrijf heet WeMapJourneys. We maken kaarten voor mensen die op reis zijn geweest. Wij vatten hun reis samen op een landkaart en printen die op hoge kwaliteit. Zo zie ze in één oogopslag waar ze waren en wat ze daar deden. Het idee voor WeMapJourneys ontstond een jaar geleden. Ik zag veel mooie plekken en wilde dat graag bijhouden. Toen heb ik een grote landkaart gemaakt en overal waar ik sliep, zette ik een stipje met de datum en een korte beschrijving. Uiteindelijk kon ik mijn hele reis terugzien op één grote kaart en dat zag er heel mooi uit.

Ik ben in Lissabon gebleven omdat het de grootste Europese stad is waar je ook goed kan surfen. Bovendien was ik er al vaker geweest en beviel het me toen goed. Nu nog steeds trouwens. Het is een fantastische stad om te wonen en ik vind het jammer om er in september weg te gaan.”