Student-ondernemer: Avansstudenten koppelen jou aan je droomstage in het buitenland

Bijna een kwart van de studenten in het hoger onderwijs gaat tijdens hun studie naar het buitenland. Maar de zoektocht naar een stage verloopt lang niet altijd soepel. Avansstudenten Ahmet Sahin en Koen Jobse (Commerciële Economie) hebben een oplossing. Met hun online platform Mundo Students koppelen ze Nederlandse studenten aan stageplekken in het buitenland. Werken op een kantoor in Kenia, of in het hart van de Spaanse stad Barcelona, het kan allemaal.

Wat doen jullie precies?
Ahmet: “Wij hebben het online platform Mundo Students waar studenten én buitenlandse bedrijven zich kunnen aanmelden. Daar vinden studenten dus potentiële stageplekken in Canada, India, Duitsland, Italië, Kenia.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
Ahmet: “Twee jaar geleden wilden Koen en ik zelf onze stage in Barcelona doen. Het leek ons een mooie ervaring en ook goed voor onze loopbaan en persoonlijke ontwikkeling.”
Koen: “Maar het fixen van een stageplek was uiteindelijk best een gedoe. Het vinden van een geschikt bedrijf in Barcelona was lastig. En er was geen database met overzicht van potentiële stageplekken. Op dat moment dachten we: een stagebemiddelingsbureau zou nu handig geweest zijn.”
Ahmet: “Zo is het balletje gaan rollen. We besloten zelf een stagebemiddelingsbureau op te zetten. Later kregen we van een docent de tip om eerst onderzoek te doen. Je moet weten of bedrijven wel echt op een bemiddelingsbureau zitten te wachten. Uit ons onderzoek bleek dat internationale bedrijven het liefst proactieve studenten als stagiair aannemen. Dus studenten die zelf initiatief nemen om een stageplek te zoeken en niet alles laten regelen door een stagebureau. Daar is natuurlijk een hoop voor te zeggen.”
Koen: “In plaats van een bemiddelingsbureau we nu een online platform opgericht. Daar brengen we vraag en aanbod samen, want zowel bedrijven als stagiairs kunnen zich aanmelden. De student regelt zelf al zijn zaken, maar op onze ziet hij wel waar hij allemaal naartoe kan. We zijn nu een maandje in de lucht en er staan al twintig vacatures online. Studenten kunnen zich gratis aanmelden.”

Dat gaat best snel, hoe doen jullie dat?
Koen: “Door heel veel te netwerken. Wij hebben geluk, omdat een deel van onze doelgroep gewoon hier op Avans rondloopt, maar ook omdat Avans veel partners heeft in het buitenland. We zoeken zelf veel contact en maken reclame op LinkedIn. Dat zorgt voor een sneeuwbaleffect: je bereikt steeds meer mensen.”

Wat voor stagevacatures hebben jullie?
Ahmet: “We richten ons voor nu vooral op commerciële bedrijven. Je kunt denken aan stages in hr, marketing, maar bijvoorbeeld ook IT.”

Zijn jullie veel tijd kwijt met Mundo Students?
Koen: “We studeren momenteel af met ons platform, dus er gaat zeker veel tijd mee gemoeid  Daarnaast werken Ahmet en ik ieder zo’n twintig uur per week bij onze bijbaan, omdat we ook een boterham moeten verdienen. Werk houdt eigenlijk nooit op.”
Ahmet: “Maar we zijn allebei heel gedreven. We komen uit een bescheiden milieu. Niets is ons aan komen waaien. Juist daarom hebben we de motivatie om keihard te werken.”