Van 30 naar 50 studiepunten: afstuderen bij HRM gaat langer duren

Illustratie: Elmarye Aaij

Voor veel studenten is de afstudeerperiode een hel op aarde. Toch is Human Resource Management in Den Bosch van plan om deze periode te verlengen van dertig naar vijftig studiepunten. Is dat wel een goed idee?

“Ja”, vinden studenten Anouk Vugts en Nora van Dolen. Samen doen zij mee aan een pilot om het nieuwe afstuderen uit te testen. “Het nieuwe afstuderen is erg praktijkgericht”, vertelt Nora. Wat haar betreft is het een welkome verandering. “Nu houdt het afstuderen op met een dikke scriptie en een advies dat bij je opdrachtgever in de la verdwijnt. In feite zeg je: ik ben er vandoor, zoek het zelf maar uit. Omdat het nieuwe traject langer duurt, krijgen we de tijd om ons advies zelf uit te voeren.”

“Hartstikke leuk”, vindt Anouk dat. “Je leert er veel van. Het is één ding om een abstract advies te geven, het is wat anders om dat samen met anderen in de praktijk te brengen.” Brengt al dat extra werk niet te veel extra stress met zich mee? “Dat valt wel mee. We studeren in vier fasen af: projectvoorstel, diagnose, advies en implementatie. Na elke fase volgt een beoordeling en weet je of je op de goede weg bent. Je staat daarom niet plotseling voor een verrassing.”

‘Wanneer het nodig is, kan een student sneller afstuderen of juist uitlopen naar twaalf maanden’

Meer studiepunten, minder stress
“Zo voorkomen we de traditionele afstudeerstress”, legt Aukje Hubers uit. Hubers is samen met mededocent Leon Kuijpers verantwoordelijk voor de nieuwe afstudeerperiode. “We zien dat het erg veel stress veroorzaakt onder studenten wanneer er dertig studiepunten afhangen van één beoordelingsmoment. Wanneer het om vijftig studiepunten gaat, wordt dat nog erger.”

In fases afstuderen is ook voor de docenten een groot voordeel. Nakijken wordt simpeler en kost een stuk minder tijd. “Er gaat nu meer tijd naar het nakijken van de scripties dan naar het begeleiden van de studenten”, legt Kuijpers uit. “Met het nieuwe afstuderen is dat anders. Het is de bedoeling dat elke student straks wekelijks terecht kan bij zijn begeleider. Bovendien komt er tijd vrij voor extra lessen, bijvoorbeeld over onderzoeksmethoden. Die kan de student direct toepassen op zijn afstudeerstage.”

Uitloop naar twaalf maanden
Anouk en Nora profiteren al van de extra begeleiding Elke vrijdag komen ze terug naar Avans om te sparren met Kuijpers en Hubers. “Het is niet zomaar een vragenuurtje,” vertelt Anouk. “Ze helpen ons om kritisch naar ons onderzoek te kijken en we krijgen feedback over onze voortgang.” Wel plaatst ze een kritische noot. “Wij zijn maar met zijn tweeën. Ik vraag me af of het volgend jaar gaat lukken om elke student zo intensief te begeleiden.” Volgens Hubers is dat geen probleem. “De opleiding maakt daar tijd voor vrij. Begeleidende docenten hebben dan minder andere taken en kunnen zich meer focussen op het afstuderen.”

Omdat het afstuderen volgend jaar twintig studiepunten meer oplevert, gaat het de studenten ook meer tijd kosten. Kuijpers verwacht dat de meeste studenten na negen maanden klaar zijn. “Maar wanneer het nodig is, kunnen ze versnellen of juist uitlopen naar twaalf maanden.”

De vraag rijst of bedrijven wel zitten te wachten op een verlengd afstudeertraject. Volgens Hubers is dat geen probleem. “Bedrijven zijn juist erg positief over het plan. Wanneer het afstudeertraject meer op de praktijk wordt gericht, hebben ook de bedrijven er meer aan.” Anouk beaamt dit. “Bij mijn stageplek maakt het ze niet uit hoe lang ik erover doe, zolang ik aan het eind met een goede oplossing kom. Bovendien kost het nu eenmaal veel tijd om een advies in de praktijk uit te voeren. Daarom kijken ze er niet raar van op dat ik bijna een jaar nodig heb.”