Wesley Hartogs wint allereerste Bossche CMD afstudeerprijs ‘De Vaan’

De opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) reikte deze week voor het eerst een eigen prijs uit aan het beste afstudeerwerk. Docent en initiatiefnemer Gabri Heinrichs: “De Vaan is er om de studenten in de spotlight te zetten die er net even bovenuit steken.” Wesley Hartogs studeerde cum laude af én mocht de eerste prijs ontvangen voor zijn interactieve theatervoorstelling.

Wesley koppelde zijn liefde voor theater en technologie; hij voegde een nieuwe manier van interactie toe aan een theatervoorstelling. Dat resulteerde in de voorstelling De Vijfde Wand. Voorafgaand aan de voorstelling moest het publiek een app downloaden waarop tijdens de voorstelling onder andere berichten en extra geluiden verschenen. Tijdens de drie verschillende scenes, elk over een onderbelicht maatschappelijk thema, speelt het publiek een actieve rol.

Docent en jurylid Camiela Warringa reikte de prijs uit. “Het werk van Wesley valt op door de scherpe aandacht voor de interactie en beïnvloeding van de online en offline wereld op elkaar en de technische uitwerking van het geheel. Het afstudeeronderzoek, werk én uitvoering in het theater is een totaal menselijke ervaring waarin de tijdgeest, mobiele telefoongebruik, omgangsvormen, mogelijkheden van de techniek bevraagd worden en de ruimte laat voor eigen bevraging en bewustwording van de gebruiker. Daarbij weet Wesley verschillende organisaties bij elkaar te brengen”, beschrijft het jubelende juryrapport.

“Het is een ontzettende eer om als allereerste de De Vaan in ontvangt te mogen nemen”, deelt Wesley. “Dat de prijs de naam draagt van Robert de Vaan maakt het extra speciaal. Op dit moment hangt de door Brenda prachtig vormgegeven oorkonde op mijn kamer. Mijn dank, bewondering en waardering gaan uit naar het hele team. Niet alleen het docententeam, maar ook daarbuiten. De lijst met namen is te lang om op te noemen.”

De Vaan
De afstudeerprijs is vernoemd naar de geliefde docent Robert de Vaan, voor veel studenten en alumni binnen de opleiding een bekend gezicht. De Vaan heeft op diverse aspecten veel betekend voor de opleiding. Zo was hij bijvoorbeeld de spin in het web voor de social kanalen en het naar buiten brengen van de verhalen van de opleiding. Studenten nomineerden De Vaan ook in groten getale voor de Docent van het Jaarverkiezing 2019, waar hij tweede werd.

Gabri Heinrichs, initiatiefnemer van de prijs en docent CMD, deelde eerder al met Punt: “De afstudeerprijs De Vaan is er om de studenten in de spotlight te zetten die er net even bovenuit steken.” Daarbij kijkt de jury (docenten) naar een aantal voor hen belangrijke criteria: experiment, verbinding en zichtbaarheid.

Anonieme sponsor
De opleiding stelde een geldprijs van 300 euro beschikbaar. Warringa: “Een anonieme sponsor verhoogde dat bedrag met 600 euro. Toen we dat meedeelden, begon de hele zaal te juichen.” De sponsor wil graag anoniem blijven om de inhoud en integriteit, als stimulans voor studenten, te versterken en het commerciële aspect minder een rol te laten spelen, weet Warringa. “Deze vorm van sponsoring past ook nog eens bijzonder goed in het gedachtegoed van Robert en we zijn de sponsor dan ook bijzonder dankbaar.”

Wijze raad
De net-afgestudeerde Wesley heeft nog een allerlaatste wijze raad voor iedereen: “Ik heb ontzettend veel plezier gehad tijdens de opleiding. Ik heb de opleiding van binnen en van buiten meegemaakt; van opleidingsfora en de opleidingscommissie tot promoactiviteiten en accreditaties. Het belangrijkste wat ik iedereen zou willen meegeven is: zorg dat je instapt, omarm wat op je afkomt, help elkaar, ga voor begrip en niet voor cijfers. Maar bovenal: blijf nieuwsgierig.”