Avans en gemeente Den Bosch willen AKV|St. Joost permanent in voormalig postgebouw

Avans en de gemeente Den Bosch zien graag dat de kunststudenten in het voormalige postgebouw aan de Parallelweg blijven. Drie projectontwikkelaars werken momenteel plannen uit voor dit gebied en aan hen is gevraagd om daarin ook voor de langere termijn de kunstacademie in te passen. Het is een van de onderdelen waarop de plannen worden beoordeeld.

Creatieve bedrijvigheid
“Het gebouw en de omgeving waarin de Bossche kunststudenten nu tijdelijk gehuisvest zijn, is erg interessant voor dit type onderwijs”, zegt Diederik Zijderveld, vice-voorzitter van het College van Bestuur van Avans. “Er is veel creatieve bedrijvigheid in de omgeving dankzij start-ups en de Gruyterfabriek.”

De huur van het oude PostNL gebouw loopt op 1 januari 2021 af. “In de aanbestedingsprocedure is nu de wens opgenomen vanuit de gemeente en Avans dat de kunststudenten permanent in het gebouw kunnen blijven. Er wordt dus aan projectontwikkelaars gevraagd om daar rekening mee te houden bij het maken van hun plannen voor het hele gebied”, legt Zijderveld uit. Bij het beoordelen van hun schetsplannen is dit een van de wensen waarop wordt beoordeeld.

Verlenging
Het lopende huurcontract wordt in ieder geval tot het najaar van 2023 verlengd. “Eind oktober weten we hoe de ontwikkeling van het gebied eruit gaat zien en of de kunstacademie permanent in het gebied kan blijven. Als dat niet het geval is, geeft de verlenging van het huurcontract ons in ieder geval de tijd om voor andere passende huisvesting te zorgen”, zegt Zijderveld.

Eerder was het plan dat kunststudenten op termijn terug zouden keren naar de oude locatie op de Onderwijsboulevard. Daar wil Avans nieuwbouw neerzetten. “Daarvoor hebben we verschillende scenario’s liggen. Eind oktober is ook daar meer over te zeggen.”